دبیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران گفت: این رویداد به دلیل اهمیت و استقبالی که از آن صورت می‌گیرد، ازاین‌پس یک رویداد سینمایی خواهد بود.

وحید ملتجی دبیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با اشاره به برگزاری المپیاد فیلمسازی در کنار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: وقتی جشنواره برگزار شده و شور و حالی در حوزه سینما ایجاد می‌شود، همه دنبال همین هستند و بخشی از جشنواره همان لذت فیلم دیدن است. اما در این ایام تعداد زیادی از بچه‌ها علاقه‌مند به ورود به حوزه تولید می‌شوند و خود را در این بستر می‌بینند.

هرکدام از کودکان و نوجوانان در یکی از حوزه‌های سینما علاقه‌مند هستند و سال‌ها این علاقه رها می‌شد. اما در سال‌های اخیر، اتفاق خوبی افتاد که به‌واسطه راه‌اندازی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، زمینه برای ورود کودکان و نوجوانان به عرصه آموزش مسائل تولید و فیلمسازی فراهم شد. اکنون هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران درحال برگزاری است.

نحوه ارسال آثار و شرکت در کارگاه های آموزشی

نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال از همه ایران می‌توانند، اثر خود را در قالب طراحی یک صفحه داستان یا تولید فیلم کوتاه با تلفن همراه یا دوربین معمولی در موضوعات مشخص شده به دبیرخانه ارسال کنند. آثاری که دارای ویژگی خاص و برخی شاخصه‌ها باشند، توسط هیئت داوران انتخاب شده و صاحبان این آثار برای شرکت در کارگاه چندروزه دعوت می‌شوند.

ساخت اولین فیلم حرفه ای فیلمساز نوجوان

کارگاه‌ها با حضور اساتید درجه یک و باتجربه ایران در حوزه سینما و تولید فیلم برای نوجوانان برگزار شده و پس از آن، شرکت‌کنندگان می‌توانند اولین فیلم حرفه‌ای خود را بسازند. میان گروه‌های شرکت‌کننده رقابتی شکل‌گرفته و اولین گروه به‌عنوان گروه برگزیده المپیاد انتخاب می‌شود.

ملتجی از خانواده‌ها برای ثبت‌نام نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ شال علاقه‌مند به سینما در المپیاد دعوت به عمل‌آورده و تأکید کرد: این المپیاد هم مانند المپیادهای فیزیک، شیمی، ریاضی و سایر المپیادها است که همه می‌دانند از چه سطحی برخوردار است و یک رشد را در کشور نشان می‌دهد. المپیاد فیلمسازی هم در همین عرصه پیش می‌رود و در این دوره هدف این است که سطح و جایگاه این المپیاد را افزایش بدهیم.

در سال‌های گذشته، المپیاد فیلمسازی هم‌زمان با جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شد؛ اما در این دوره تدبیری صورت گرفت و شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی به این جمع‌بندی رسیدند که المپیاد به دلیل اهمیت و استقبالی که صورت می‌گیرد، مستمر و طولانی‌تر برگزار شود به همین دلیل تا سیزدهم آبان فرصت ارسال آثار به دبیرخانه وجود دارد.

موضوعات هفتیمن المپیاد فیلمسازی نوجوانان

این رویداد از این‌ پس یک رویداد سینمایی است که احتمال برگزاری آن در دی‌ماه سال جاری وجود دارد. این المپیاد در دوشاخه طراحی داستان و فیلمسازی با موضوعاتی همچون «من و خداوند»، «من و شهر زیبای خودم»، «من و خانواده» و «من و دوستانم» برگزار می‌شود. سایر موضوعات و اطلاعات تکمیلی نیز در سامانه بنیاد سینمایی فارابی یا درگاه جشنواره فیلم کودک موجود است.

برنا