تقویت چرخه اقتصاد سینما و سینماداران با شبکه یکپارچه تبلیغات
راهاندازی شبکه یکپارچه تبلیغات برای سینماهای کشور به عنوان یکی از برنامههای سازمان سینمایی در سال ۱۴۰۳ میتواند در تقویت و احیای چرخه اقتصادی سینما تأثیر قابلتوجهی داشته باشد.
راه اندازی شبکه یکپارچه تبلیغات و بازرگانی برای سینماهای کشور یکی از برنامههایی است که سازمان سینمایی و موسسه سینماشهر به عنوان بازوی فنی و زیرساختی این سازمان در سال ۱۴۰۳ دنبال میکند.
امکانی که فقط برای ۱۰ درصد سینماها فراهم بود.
سینما یکی از پرمخاطبترین و تأثیرگذارترین فضاهای فرهنگی شناخته میشود که مخاطبان آن با گروههای سنی مختلف و تنوع سطوح اجتماعی و فرهنگی از هر قشر و گروهی می توانند از آن بهرهمند گردند. همچنین مخاطبان سینما به ویژه خانوادهها، در کنار تماشای یک اثر سینمایی به عنوان تفریح و اوقات فراغت با آشنایی از مراکز ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگینیازهای خود را مرتفع کرده و در جریان روند تولید و تنوع اقتصادی جامعه نیز قرار میگیرند.
در حال حاضر کمتر از ۲۰ مجموعه سینمایی در سراسر کشور امکان گرفتن تبلیغات محیطی و پخش تیزر را دارند که تقریباً همه آنها نیز از مجتمعهای بزرگ سینمایی در تهران و شهرهای بزرگ هستند و بیش از ۳۰۰ سینمای دیگر کشور از این امکان و این منبع درآمدی بیبهره هستند.
از آنجایی که برقری عدالت فرهنگی از حیث امکانات و تسهیلات در دستور کار سازمان سنمایی قرار دارد، یکی از برنامههایی که در سال جاری از سوی این نهاد پیگیری میشود، استفاده عادلانه از منابع درآمدی برای سینماداران است. این موضوع به ویژه پس از کاهش قابل توجه تعداد مخاطبان سینما در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا که به تعطیلی برخی سالنهای سینمایی خصوصی انجامید، بیشتر خود را نشان میدهد.
با توجه به مهیا شدن زیرساختهای اجرایی فنی و سختافزاری سینماها و راهاندازی شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) درآمدزایی برای صاحبان سینماها و صاحبان آثار با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. پیش از این، تبلیغات سینماها به صورت جزیرهای انجام میشد و هرکدام از سینماهای بزرگ در این حوزه به صورت مستقل عمل میکردند. به همین دلیل بیش از نود درصد سینماهای کشور به ویژه در شهرهای کمبرخوردار از این امکان بیبهره بودند.
آن گونه که در برنامه موسسه سینما شهر برای سال ۱۴۰۳ آمده است، با یکپارچه کردن سیستم تبلیغات در فیلمهای سینمایی شاهد تبلیغات سینمایی به صورت جذابتر و با هزینههای تعدیل شده خواهیم بود.
یک درآمدزایی خوب و مطمئن برای سینماداران
درآمدزایی صاحبان سینما از طریق مدیوم تبلیغات سینمایی میتواند در تقویت چرخه اقتصادی سینما در حوزه اکران تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
این شکل از درآمدزایی همیشه به عنوان یکی از منابع درآمدی سینماداران مطرح بوده است. با این حال تاکنون به علت عدم یکپارچگی و برنامهریزی هماهنگ، فعالان شاغل در این حوزه نتوانستهاند از ظرفیتهای موجود در اختیارشان بهره برداری کنند.
به این ترتیب، تنها تعداد محدودی از سینماهای کشور که عمدتاً نیز در مرکز مشغول به فعالیت هستند از این منابع درآمدی بهرهمند بوده اند.
اطلاع از مزیتهای رقابتی تبلیغ در سینما شامل امکان بهرهبرداری همزمان از تبلیغات شنیداری و دیداری (تیزرها» در کنار تبلیغات محیطی، امکان تبلیغات هدفمند براساس جامعه مخاطب و ژانر فیلمها و تمرکز حواس مخاطبان در سالنها میتواند انگیزهای برای ورود به این شکل تبلیغات برای صاحبان کالا و خدمات باشد.
به همین دلیل بود که موسسه سینماشهر با هدف بالفعل نمودن کلیه ظرفیتهای تبلیغاتی در سینماهای کشور و همچنین حرکت در مسیر ایجاد درآمدزایی ثابت برای سینماداران جهت پوشش بخشی از هزینههای سربار، شبکه تبلیغات سینمای ایران را طراحی کرده است. در این شبکه با یکپارچهسازی کلیه فضاهای تبلیغاتی کشور و با نیت کمک به حذف واسطههای تبلیغاتی امکان تهاتر با صاحبان مشاغل و خدمات فراهم میشود. همچنین تعیین تعرفههای فعال برای انواع قالبهای تبلیغاتی در سینما مانع از سردرگمی سینماداران و بروز آشفتگی مالی در این زمینه میشود.
اهداف تأسیس شبکه تبلیغات یکپارچه سینمای ایران
در جلسته خبری هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر که بیستم اسفندماه سال گذشته برگزار شد، وی مهمترین اهدافی که برای تأسیس شبکه تبلیغات یکپارچه سینمای ایران در نظر گپرفته شده است را این گونه برشمرد: احیای فضاهای تبلیغاتی سینماها با متمرکز نمودن کلیه ظرفیتهای موجود، افزودن قالبهای جدید تبلیغاتی به صورت یکپارچه در تمامی سینماها، بالفعل کردن منابع درآمدی بالقوه موجود در فضای تبلیغات سینما و درنهایت درآمدزایی برای تمامی سینماهای کشور جهت پوشش بخشی از هزینههای سربار.
در حال حاضر و پس از راه اندازی شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) و ارتقای سطح عملکرد سرورها، زیرساختلازم جهت نمایش تبلیغات روی پرده نمایش با استفاده از تکنولوژی فضای ابری فراهم شدهاست. به این ترتیب از این طریق میتوان باکسهای تبلیغات فرهنگی و تجاری را و به طور همزمان و بدون دخل وتصرف اپراتورها در سراسر کشور به شکل همزمان به نمایش گذاشت.
ضمن این که به گفته مدیرعامل موسسه سینما شهر، تمام درآمد و بهره اقتصادی این شکل از تبلیغات هم طبق توافقنامهای که با انجمن سینماداران امضاشده است، در اختیار صاحبان سینما قرار خواهد گرفت.