امروزه پدیده سبک زندگی ازمختصات جهان نوین است و افراد برای توصیفکنشهای خود و دیگران از مفهوم سبک زندگی استفاده میکنند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه میزان و نحوه استفاده از رسانههای جمعی با سبک زندگی شهروندان شهرتبریز انجام گرفت. روش مورد استفاده، پیمایش و جامعه آماری، کلیه شهروندان 64-15 شهرتبریز با تعدادکل 039/125/1 درسال 1393 است برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که در نهایت حجم نمونه آماری 400 نفر تعیین گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از فن پرسشنامه و برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون، کی دو و t-test استفاده شد. یافتههای مربوط نشان دادندکه دو فرضیه کلی یعنی میزان نحوه استفاده شهروندان از رسانههای جمعی برحسب نوع سبک زندگی آنان متفاوت نیست ولی تک تک فرضیههای اختصاصی که به طریقی جزئی شده بودند تائید شدند. یعنی بین میزان استفاده از برنامههای تلویزیون ملّی، رادیو و میزان گرایش شهروندان به سبک زندگی سنتی و بین میزان استفاده از ماهواره، اینترنت و میزان گرایش شهروندان به سبک زندگی مدرن رابطه معنیداری وجود دارد و بین میزان گرایش به سبک زندگی سنتی و نحوه استفاده از برنامههای تلویزیون ملی، رادیو و بین میزان گرایش به سبک زندگی مدرن و نحوه استفاده از برنامههای ماهواره، اینترنت رابطه معنیداری وجود دارد و در نهایت نوع سبک زندگی شهروندان بر اساس متغیّرهای زمینهای جنسیت، تحصیلات، سن، وضعیّت تأهل متفاوت است.