هدف از نوشتن این مقاله معرفی و تحلیل مسائل اجتماعی ایران به گونهای است که در سینمای ایران به تصویر کشیده شده است. رویکرد نظری برای تشریح این مسائل عبارت است از رویکرد بازتاب با تاکید بر نظریه آینه پییر سورلن. کاربرد این نظریه در سینما منجر به توجه به تصویر جامعه و موضوعات اجتماعی در سینما میشود. در این مقاله، مقالاتی که در طول چهار دهه گذشته در ایران به مطالعه مسائل اجتماعی در سینما پرداختهاند گردآوری شده است. سپس با استفاده از روش تحلیل فراترکیب، مهمترین یافتههای این مقالات در یک سازماندهی مجدد، جمعبندی، دستهبندی و تجزیه و تحلیل شده است. در مرحله بعد یافتههای فراترکیب با یافتههای پژوهشهای مهمی که در حوزه جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران انجام شده بود مقایسه شد. سرانجام مشخص شد که تصویر سینمای ایران از مجموعه مسائل اجتماعی که در ایران وجود دارد، تصویری متناسب با واقعیت اجتماعی است. اگرچه به طور کلی، برخی از مسائل در سینما نسبت به واقعیت جامعه برجستهتر شده و برخی دیگر نادیده گرفته شده است، اما مهمترین مسائل اجتماعی یافت شده در تحقیقات اجتماعی، در سینمای ایران نیز نمود یافته است. نتیجه نهایی این است که سینمای ایران رسانه نسبتا مناسبی برای شناخت مسائل اجتماعی مهم ایران است.