سینما به عنوان هنری چندوجهی به هنرهایی چون ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی وابسته است. تصویر، مهم ترین عنصر سینما، وامدار هنرهای بصری است. در زبان تجسمی عناصر و کیفیت های بصری به عنوان مبانی و الفبای هنری در شکلگیری یک اثر تجسمی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. سینما برای شکل گیری تصویر به عناصر تصویری نیاز دارد. در حقیقت، همنشینی عناصر تصویری بر اساس زبان تجسمی موجب شکل گیری تصویر سینمایی است. این همنشینی در قاب فیلم، همچون پرده نقاشی باعث انتقال انرژی تاثیرگذار تصویر به بیننده می شود. با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین سینما و نقاشی، پژوهش حاضر در نظر دارد، عنصر نور را در سبک نقاشی امپرسیونیسم قرن 19 فرانسه و فیلم های عباس کیارستمی بررسی نماید. برای رسیدن به هدف پژوهش، تعدادی از آثار کیارستمی که منطبق با هدف پژوهش بود، انتخاب و مورد واکاوی قرارگرفت. بررسی ها نشان می دهند، نقش نور درآثار کیارستمی با اهدافی که امپرسیونیست ها از کاربرد آن در آثارشان دنبال می کردند، هم راستا و چه بسا، در برخی موارد کاملا برهم منطبق است (فیلم باد ما را با خود خواهد برد). در نهایت، نور می تواند به عنوان عنصری مستقل و قابل کنترل در خدمت هنرمند و تفکر او قرار گیرد و تعیین میزان بازتابش نور می تواند نوع جدیدی از کاربرد نور را در اختیار هنرمند و ارائه مفاهیم تازه در حوزه هنرهای تجسمی وارد نماید