فریماه فرجامی، بازیگر تلویزیون و سینما در اردیبهشت سال ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد. او فارغ التحصیل لیسانس بازیگری از دانشگاه دراماتیک (هنر) قبل از انقلاب می باشد که فعالیت هنری خود را با گویندگی شروع کرد و از تئاتر به تلویزیون و سینما رفت و به شهرت رسید.

اولین ها

او در دبیرستان به سینما علاقه مند شد و اولین بار در 18 سالگی به دعوت جمشید مشایخی که  آن زمان کارمند اداره تئاتر بود بازیگری را در تئاتر تجربه کرد.

فرجامی در 24 سالگی و بعد از گرفتن مدرک لیسانس، فعالیت حرفه ای خود را در سال 1355 با گویندگی در نمایش های رادیویی آغاز کرد و نمایش تلویزیونی «آدمک مومی» را با موفقیت به اجرا در آورد.

در سال 1356 در مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی «شورای عالی فرهنگ و هنر» و فصلنامه فرهنگ و زندگی به عنوان ویراستار، محقق و پژوهشگر مشغول به کار شد و سه سال بعد با فیلم «گفت هر سه نفرشان» به کارگردانی «غلامعلی عرفان» فعالیت خود را در سینما آغاز کرد.

کارنامه هنری

فریماه فرجامی از سال 1355 تا 1398 در آثار متعددی به ایفای نقش پرداخته است و در بازی در 20 فیلم سینمایی، 12 مجموعه تلویزیونی و 14 اجرا در تئاتر را در کارنامه خود دارد. او  سال 1361 در 30 سالگی در فیلم خط قرمز به کارگردانی مسعود کیمیایی بازی کرد. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی او مانند فیلم «مادر»، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای فریماه فرجامی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون سعید راد، ایرن، خسرو شکیبایی و کوروش افشارپناه را تجربه کرد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هنری فریماه فرجامی بازی در فیلم مادر بوده است. فریماه فرجامی سال 1368 در 37 سالگی در فیلم مادر نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان سینما مطرح کند. او در این فیلم با علی حاتمی همکاری داشته است. فریماه فرجامی توانست با بازی در فیلم مادر تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، امین تارخ و اکبر عبدی بر تجارب او افزود.

فریماه فرجامی علاوه‌بر فیلم مادر، سال 1379 در 48 سالگی در سریال ولایت عشق نیز بازی کرده است. فریماه فرجامی این‌بار با مهدی فخیم‌زاده یعنی کارگردان سریال ولایت عشق و هنرمندانی چون فرخ نعمتی، محمد صادقی، اکبر زنجان‌پور و داوود رشیدی همکاری داشت.

جوایز و افتخارات
  • برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم سرب از هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۷)
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم پرده آخر از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۹)
  • تقدیر برای بازی در فیلم نرگس از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۰)
  • نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از دومین جشن سینمای ایران برای بازی در فیلم ساغر (۱۳۷۷)
پایان زندگی

انجمن بازیگران سینمای ایران با انتشار پیام تسلیتی اعلام کرد: هنرمند سینما و تئاتر کشورمان سرکار خانم فریما فرجامی پس از تحمل دوران سخت و طولانی بیماری چشم فرو بست و به آرامش جاودان پیوست.

فریماه فرجامی حدود دو ماه قبل دچار سکته مغزی شد و پس از بهبود نسبی درمان را تحت نظر پزشک در منزل ادامه داد اما مدتی قبل دوباره براثر سکته راهی بیمارستان شد و حدود چند روز را در کما به سر برد اما سرانجام در سن ۷۱ سالگی از دنیا رفت.