برنامه محرمی که از تلویزیون به نمایش خانگی رسید
چند روز قبل برنامه تلویزیونی «با حسین حرف بزن» حواشی مختلفی را ایجاد کرد در حالیکه قرار است این برنامه از ۲۷ تیر و به مناسبت ماه محرم پخش خود را از شبکه نمایشخانگی آغاز کند.
انتشار این خبر توسط تهیه کننده و کارگردان فصلهای قبلی در صفحات شخصی اینستاگرامی بود که به نوعی توجه رسانهها و البته علاقمندان برنامه را به خود جلب کرد. این شبکه تلویزیونی بیانیهای را همراه با تشریح کنداکتور محرمیاش ارائه کرد.
روابط عمومی شبکه نسیم درباره حواشی اخیر نوشت: گروه برنامه ساز اولیه «با حسین (ع) حرف بزن»، براساس قراردادها و اسناد مالی موجود، برآوردهای مصوب را تایید کرده و در ازای دریافت مبالغ مصوب کلیه حقوق، مالکیت مادی و معنوی و صفحه مجازی برنامه در شبکههای اجتماعی را در اختیار سازمان صدا و سیما قرار داده است.
طبق روال همیشگی، پیشبینی جدول پخش ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) در شبکه انجام و از گروه برنامهساز برنامه فوقالذکر نیز تقاضای ارائه طرح شد که در آن، متناسب با شرایط روز جامعه و مخاطب، نوآوری و خلاقیتهای جدیدی لحاظ شده باشد، لکن هیچ طرحی از این گروه دریافت نشد. بر این اساس، فراخوان برنامه به سایر گروهها و برنامه سازان ارائه و از بین آنها یک گروه انتخاب شده که کار تولید را آغاز کرد که انشالله در ماه محرم امسال روی آنتن خواهد رفت.
شبکه نمایشخانگی قرار است برنامهای تحت عنوان «ملاقات با حسین» را به تهیهکنندگی و کارگردانی محمدامین پرواس و محمدجواد اسدی منتشر کند. برنامهای گفتوگو محور که در هر قسمت از آن افراد مختلف با نگاه، عقیده، ظاهر و شاید دینی متفاوت، از ارتباط و حس خاصشان با امام حسین(ع) میگویند. میهمانانی از ایران و سراسر دنیا که برخی از آنها غیرمسلمانان خارجیاند و هرکدام روایات متفاوت و جالب توجهی از برقراری این ارتباط قلبی را برای مخاطبان بازگو میکنند.
ترکیب محتوایی آن شبیه به «با حسین حرف بزن» تلویزیون است؛ همچنان که این برنامه هم بدون حضور مجری ساخته شده و فضایی را طراحی کرده که در آن مهمانان و مخاطبان بتوانند به شکلی ساده و صمیمی با آن ارتباط برقرار کنند و هر یک از زبان خود و با نوع نگاه خودشان راجع به شخصیت امام حسین(ع) صحبت کنند.
همچنین تهیهکننده و کارگردان آن که تهیهکننده و کارگردان فصلهای قبلی «با حسین حرف بزن» هستند؛ محمدامین پرواس و محمدجواد اسدی برعهده دارند که پیشتر برنامه «با حسین (ع) حرف بزن» را به مدت 8 سال تهیه و پخش کردهاند.
توئیت محمدجواد شکوریمقدم مدیرعامل فیلیمو به حمایت از پرواس و هجمه به تلویزیون، این پیشبینی را برای گروهی از رسانهها ایجاد کرده بود که پرواس و «با حسین حرف بزن» با نام دیگری سر از نمایشخانگی درخواهد آورد و این خبر نشان میدهد این پیشبینیها درست بوده است.
البته پرواس تهیهکننده و کارگردان برنامه هشت ساله «با حسین حرف بزن» با اعلام قطع همکاری با صداوسیما و تولید برنامه جدید در فضایمجازی، نام «ملاقات با حسین» را آورده بود و همچنین داستان جداییاش را به گونهای روایت کرد که مدیران جدید در تلویزیون او را «خودی» نمیدانستند.
در حالیکه تلویزیون در چند ماه اخیر ابتکارات و نوآوریهایی در ساخت برنامههای مذهبی مثلِ «محفل» و «حسینیه معلی» داشته و همچنین سریالهای جدیدی را هم روانه آنتن محرم کرده، اما حفظ برندها و عوامل کاربلدی که سالها برای تقویت این برندها تلاش کردهاند از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در داستانِ «با حسین حرف بزن» باید دو طرف ماجرا را دید؛ تلویزیون که صاحب این برند است و تلاش کرده تا از برند محرمی خودش با تغییر ساختار و نگاه جدیدی استفاده کند و از آن طرف بایستی به خواستهها و نگاه تهیهکننده و کارگردانی که 8 سال تلاش کردند تا نهالی تبدیل به درختی تنومند شود، توجه کرد.
همانطور که رئیس رسانه ملّی بارها اعلام کردهاند درِ رسانهملی به روی هنرمندان و کاربلدهای رسانه باز است این نگاه در بطنِ برنامهسازی و سریالسازی وجود داشته باشد تا شاهدِ حفظ برندها و اتفاقات خوبی در عرصه ساخت برنامه و سریالهای تلویزیونی باشیم.
«ملاقات با حسین(ع)» در 15 قسمت 30 دقیقهای تولید شده و از 27 تیرماه هر شب ساعت 20 پخش میشود.
«با حسین حرف بزن» یکی از برنامههای موفق شبکه نسیم در میان کارهای محرمی است که توانست با مخاطب هم ارتباط برقرار کند و امسال هم با تیم جدیدی در ایام محرم روی آنتن این شبکه تلویزیونی خواهد رفت.
تسنیم