فوت داریوش مهرجویی و همسرش در 22 مهرماه 1402 شوک بزرگی را به اهالی سینما و هنر وارد کرد. هفتمین روز از فوت این کارگردان سرشناس بهانه‌ای شد برای مرور آثار سینمایی به یادگار مانده از داریوش مهرجویی.

داریوش مهرجویی در تاریخ 17 آذر 1318 در شهر تهران متولد و در دوران نوجوانی علاقه‌مند به هنر نقاشی شد. در همان دوران عشق به موسیقی را در خود احساس کرد و در کلاس‌های موسیقی شرکت کرد و با کمک پدرش، سنتور را آموزش دید و پس از آشنایی با موسیقی کلاسیک، نوازندگی پیانو را نیز آموخت.

این کارگردان مشهور، در سن 17 سالگی به دنیای سینما علاقه‌مند شد و برای درک بهتر از فیلم‌ها، تصمیم به یادگیری زبان انگلیسی گرفت از این رو در سن 20 سالگی برای تحصیل به آمریکا رفت.

در سال 1346، داریوش مهرجویی وارد دنیای کارگردانی شد و نخستین فیلم خود به نام “الماس 33” را ساخت. این فیلم، با هزینه‌های بسیار بالا، در تاریخ 5 بهمن 1346 در تهران به نمایش درآمد. اما با وجود هزینه‌های بالا برای تولید و فروش متوسطی که داشت، به عنوان یک شکست تجاری در نظر گرفته شد و توجه منتقدان را هم چندان به خود جلب نکرد. این فیلم نقش مهمی در ورود داریوش مهرجویی به عرصه کارگردانی داشت.

تلاش های مهرجویی باعث شد تا او با آزمون و خطاهای فراوان تبدیل به یک فیلم ساز و نویسنده بزرگ و یکی از فیلم‌سازان برجسته ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران شود.

بیشتر بخوانید

درس هایی از زندگی مهرجویی برای هنرمندان