سلیم ثنایی که این روزها با گروهِ «چشم‌بندی» مشغول فیلمبرداری در خیابان‌های تهران‌اند به بازتاب‌ها و انتقادات نسبت به یک سکانس منتشر شده سریال در فضای‌مجازی واکنش نشان داد.

سریال «چشم‌بندی» چند صباحی است فصل دوم خود را با تغییراتی در محتوا و اضافه شدنِ بازیگرانی همچون سیدجواد رضویان آغاز کرده است. او با نقشی متفاوت به نام «نادر» پا به این سریال گذاشت. در روزهایی که نسبت به گذشته کمتر شاهد حضور طنازانی هستیم که مخاطب را یاد نوستالژی‌های تلویزیون می‌اندازد، زوج حمید لولایی و مرجانه گلچین، شهرام قائدی، نعیمه نظام‌دوست، سیدجواد رضویان و حضور برخی از بازیگران دیگر، مخاطبان را امیدوار به اتفاقات قابل توجهی در فصل دوم این سریال می‌کند که شاهد احمدلو آن را کارگردانی کرده است.

در شرایطی که برخی از سریالهای تلویزیونی حتی با ترکیب بازیگران ستاره هم نتوانسته­اند توفیقی پیدا کنند، طنازی کمدین‌های قدیمی تلویزیون اتفاقات جالبی را رقم زده از جمله اینکه سریال طنز شبکه سه را این روزها مخاطبان بیشتر دنبال می‌کنند. حتی در فضای‌ مجازی هم گاهاً برش‌هایی از آن به سرعت دست به دست می‌شود؛ خصوصاً سکانسی که راجع به فرزندآوری بود و البته بازتاب‌ها و انتقادات فراوانی هم درپی داشت. در این سکانس می‌بینیم مرجانه گلچین به عنوان یکی از بازیگران اصلی که همواره کاراکتری را در این سریال برعهده دارد که با همه شوخی می‌کند اینجا هم با استفاده از زبان طنز و گفتمان بامزه،‌ موضوع داشتن فرزند بیشتر را مطرح می‌کند.

اگرچه این زبانِ خاص، به مذاق برخی خوش نیامده و در فضای‌مجازی از کلیدواژه «تمسخر» برای تشریح این سکانس استفاده کردند. در حالی‌که این‌طور به نظر نمی‌رسد! چرا که سلیم ثنایی تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «چشم‌بندی» به خبرنگار تسنیم می‌گوید: صددرصد در ارتباط با فرزندآوری و اینکه این فرهنگ را جا بیندازیم سکانس نوشته و فیلمبرداری شد. یعنی نه تنها قصد تمسخر نداشتیم بلکه فرهنگسازی به سبکِ کمدی مدنظرمان بود که در مسیر توجه به خانواده و مسئله جمعیت و فرزندآوری قدمی برداشته باشیم.

وی افزود: اگر دوستان این سکانس و سریال را به طور کامل دیده باشند حتماً اطلاع دارند دختر نقش اصلی سریال خودش دو قلویی در راه دارد. سکانسی که در درمانگاه نوشته شده بود خانمی که باردار است چند تا بچه دارد و از مزایای فرزندآوری می‌گوید. از کمکی که دولت دارد و حمایت‌هایی که نسبت به بحث فرزندآوری می‌شود. برکتی که فرزندآوری در خانواده ایجاد می‌کند، زندگی رونق می‌گیرد و اصطلاحاً بچه روزی‌اش را می‌آورد. اگر مجموعه قسمت‌های سری قبل و این سری را دیده باشید، خانم گلچین به خاطر شخصیتی که در سریال دارد و با همه‌چیز شوخی می‌کند با همسر و فرزند خودش و کاراکتر نادر هم در عین حال که جدّی است، با شوخی برخورد می‌کند.

تهیه‌کننده سریال «چشم‌بندی» با اشاره به تشویق فرزندآوری با زبان طنز گفت: کار ما قالبِ کمدی دارد؛ واقعاً قصد داشتیم این مسئله از رویکرد انتقادی خارج شود و حالت طنز بگیرد؛ به گونه‌ای که افراد برای این مسئله تشویق بشوند؛ حتی خانواده‌هایی که سطح زندگی و درآمدشان پایین است بدانند فرزندآوری آنها را دچار مشکل نمی‌کند. یعنی در واقع نه تنها باعث افزایش هزینه‌ها نمی‌‍‌شود بلکه برکت هم می‌آورد. چنان که در این سکانس می‌بینید شخصیت مرجانه گلچین از خانم باردار می‌پرسد مراقبت سخت نیست؛ و او می‌گوید بچه اول، بچه دوم را نگه می‌دارد بچه‌ها کنار هم بزرگ می‌شوند. برکت هم به خانواده می‌آورد و کانون خانواده را گرم‌تر می‌کنند.

 

تسنیم