هنر تعزیه‌خوانی موجب بالندگی و رشد هنر تئاتر و هنرهای نمایشی در کشور شده است.

مصطفی بلوکات که به‌تازگی مشغول ایفای نقش در نمایش مجلس آخر در تماشاخانه سنگلج است، گفت: بیش از ۴۰ سال است در عرصه تئاتر فعالیت دارم و پیش از این که مشغول تئاتر شوم تعزیه خوان بودم و از تعزیه وارد تئاتر شدم.

وی خاطرنشان کرد: نمایش تعزیه، از هنرهایی است که بواقع در کشور مظلوم واقع شده است و حمایت چندانی از آن نمی‌شود. چندین سال است زحمت‌هایی کشیده شده است؛ انجمن تعزیه‌داران ایران را تشکیل دادند و برخی اعضا کارت این انجمن را دریافت کرده‌اند اما در عمل کار خیلی خاصی انجام نشده است. چون حمایت نمی‌شود.

قبلا در جشنواره‌های تئاتر بخش آیینی سنتی تعزیه بود ولی امروز یا چنین بخشی نیست و یا این‌که خیلی کم رنگ شده است

بلوکات یادآوری کرد: قبلا در جشنواره‌های تئاتر بخش آیینی سنتی تعزیه بود ولی امروز یا چنین بخشی نیست و یا این‌که خیلی کم رنگ شده است.

وی معتقد است بر خلاف شهرستان‌ها بویژه مناطق مهد تعزیه در کشور، در پایتخت حمایت و توجه آنچنانی به نمایش‌های تعزیه نمی‌شود. در شهرستان‌ها نمایش‌های تعزیه بانی‌های شخصی و خصوصی دارند که اقدام به راه‌اندازی آیین‌های تعزیه می‌کنند.

این بازیگر تئاتر اظهار داشت: اصفهان، اراک، قزوین و تفرش مهد تعزیه هستند و در این مناطق تعزیه خوب خوانده می‌شود و مخاطبان بسیاری دارد. اما در تهران و جشنواره‌های سوگواری مثل سابق نیست.

با وجود این که هنر بزرگ تعزیه در یونسکو به نام ایران به ثبت جهانی رسیده اما آنگونه که باید و شاید مورد توجه متولیان فرهنگ و هنر قرار نمی‌گیرد.

بلوکات گفت: در دیگر کشورها از گروه‌های تعزیه ما دعوت می‌شود و دوستان سال‌های سال است در این کشورها اجرا می کنند و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

این بازیگر تئاتر درباره تاثیرگذاری هنر تعزیه بر تئاتر و تقویت آن تصریح کرد: هنر تعزیه‌خوانی موجب بالندگی و رشد هنر تئاتر و هنرهای نمایشی در کشور شده است.