توجه به سینمای انقلاب و دفاع مقدس از اولویت های دولت سیزدهم بود؛ در واقع جشنواره‌های چهلم، چهل و یکم و چهل و دوم فجر تجلی‌گاه برخی از آثار تولید شده با سیاست‌های سازمان سینمایی بود که ‌سال‌های پُربار و شگفتی‌ساز سینمای دفاع مقدس در آن رقم خورد.

تردیدی نیست که سینمای انقلابی در دولت سیزدهم با جهش و اوج گیری بی سابقه ای مواجه شده و یکی از دوران طلایی خود را طی سه ساله اخیر پشت سر گذاشته است.

رئیس سازمان سینمایی که خود از متولیان و مدیران حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس بوده و تهیه کنندگی دو اثر شاخص سینمای ایران یعنی « قلاده های طلا» و « بوقت شام» را در ژانر مقاومت و انقلاب در کنار مدیریت موفق بزرگ ترین رویداد منطقه ای و بین المللی سینمای مقاومت در کارنامه دارد، از بدو ورودش به سازمان سینمایی، حمایت از سینمای مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی و تقویت این جریان مهم سینمایی را از اولویت های خود قرار داد و بعد از سه سال از دولت سیزدهم، امروز شاهد رشد جدی شاخص‌های سینمایی این حوزه در زمینه «تربیت نیروی انسانی تازه» و هم در «تولید محصولات استراتژیک» و هم، «تحرک ملموس فضای اجتماعی و فرهنگی به سمت این تولیدات انقلابی» هستیم.

اگر در برخی مقاطع، فیلم‌های موسوم به جبهه فرهنگی انقلاب چندان جدی گرفته نمی‌شدند، اما سال‌های اخیر، سیاست‌های سینمایی، شکل تازه‌ای از بسترسازی برای تولید این‌گونه آثار ارائه داد. ساخت چنین فیلم‌هایی به خاطر محتوای آن‌ها نیاز به همراهی برخی نهادها و ارگان‌ها داشته که در این دوره شاهد تجلی بالاترین سطح از این نوع مشارکت‌ها بوده‌ایم. سازمان سینمایی در این دوره، با علم به این دشواری‌ها و موانعی که برای ساخت این فیلم‌ها وجود داشته است پا در این میدان نهاد و تلاش کرد ساخت فیلم‌هایی با موضوع انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به صورت یک «رویه» در این حوزه در آید.

شاید، بزرگ‌ترین معضلی که ساخت این گونه فیلم‌ها را تهدید می‌کند، هزینه ساخت آن‌هاست که بخش خصوصی توان تامین آن را ندارد و باید حمایت نهادهای حکومتی از این نوع فیلم‌ها ادامه داشته باشد تا ساخت این نوع آثار ممکن شود.

اگر در ادوار گذشته وجود برخی ناهماهنگی‌ها و نارسایی‌ها مشکلاتی را برای تولید این آثار ایجاد می‌کرد، در دولت سیزدهم با هدایت سازمان سینمایی و نیز، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت توجه به این گونه فیلم‌ها افزایش یافت تا آنجا که بخش قابل‌توجهی از تولیدات این دوره متصف به جبهه فرهنگی انقلاب هستند. با این نگاه می‌توان گفت سازمان سینمایی علاوه بر اینکه توانسته فیلم‌های معمول سینما را به اکران برساند، موفق شده آثار انقلابی را هم تولید کند.

نگاهی به جشنواره‌های فیلم فجر در دولت سیزدهم، درخشش فیلم‌های انقلابی به وضوح در آن‌ها قابل مشاهده است. جشنواره‌های چهلم، چهل و یکم و چهل و دوم،  تجلی‌گاه برخی از آثار تولید شده با سیاست‌های سازمان سینمایی بود که ‌سال‌های پُربار و شگفتی‌ساز سینمای دفاع مقدس در آن رقم خورد.

فیلم‌های« موقعیت مهدی»با محوریت شهید باکری به کارگردانی هادی حجازی فر، «غریب» با محوریت سردار شهید محمد بروجردی به کارگردانی محمدحسین لطیفی، فیلم «سرهنگ ثریا» به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج با موضوع اردوگاه اشرف و نقد منافقین، پرتره شهیدان شهیدمهدی زین‌الدین به‌کارگردانی مهدی شاه‌محمدی و اثری با موضوع زندگی شهیدعلی هاشمی به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشان، فیلم «ارس» به‌کارگردانی برادران ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، فیلمی درباره شهدای غواص به کارگرانی مژگان بیات، پروژه سینمایی شهید شیرودی به کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، فیلم سینمایی «پالایشگاه» به‌کارگردانی مهرداد خوشبخت، فیلم «مؤمن» با موضوع زندگی شهید همدانی، «اتاقک گلی» به‌کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبور، همچنین،  فیلم‌های «مجنون» به کارگردانی مهدی شاه محمدی و تهیه کنندگی عباس نادران؛ «احمد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد؛ «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی سیدسعید سیدزاده؛ «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد؛ «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی؛ «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید الهی بخشی از سهم سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که در این دوره با راهبری سازمان سینمایی تولید شده است.

تقریبا، بعد از دهه شصت، در هیچ دوره ای این حجم از تولیدات موسوم به گفتمان انقلاب و دفاع مقدس را شاهد نبوده‌ایم. اگر در ادوار گذشته کم‌کاری در این حوزه از جمله انتقادات همیشگی به مسئولان سینمایی وقت بوده در این دوره، همه آن کم‌کاری‌ها و کم‌توجهی‌ها با ساخت آثار متنوع در حوزه جبهه انقلاب فرهنگی جبران شود.حال باید دید آیا کارنامه موفق سازمان سینمایی دولت سیزدهم در دولت چهاردهم تداوم و استمرار پیدا می کند یا خیر؟

به نقل از خبرگزاری شبستان