جان تازه فیلم های اجتماعی در سینما
در همین چند روز ابتدایی اکران فیلمهای جدید، غیر از «شهر هرت» کمدی جدید کریم امینی، برخی فیلمهای اجتماعی مثل «کت چرمی» و «مصلحت» هم با یک استقبال خوب در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند و حالا امیدهای تازهای به سینمای ایران تزریق شده است که این سینما هم میتواند احیای دوبارهای داشته باشد که البته باید دید رقم فروش گیشه این فیلمها در ادامه به چه سمت و سویی خواهد رفت.
بعد از دو سال کرونا و وقایع پاییز و زمستان سال گذشته که سینماها را به رکود برد، از ابتدای امسال فیلم «فسیل» توانست رکورد فروش صد میلیاردی را بزند و حالا برای دویست میلیاردی شدن دورخیز کرده است. وضعیت فروش فیلمها در سه ماهه اخیر سال ۱۴۰۲ نشان داد در کنار همه آثار به اکران رسیده، «فسیل» بخش اعظم سینما را از آن خود کرد.
رقم کل فروش سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۲۲۹ میلیارد با ۵ میلیون و ۲۳۰ هزار مخاطب بوده است که از این میزان فقط حدود ۱۶۵ میلیارد با ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب به کمدی «فسیل» اختصاص یافته است؛ یعنی فروشی در حدود ۷۰ درصد مجموع فروش سینمای ایران. اگر این سی درصد را هم البته جزییتر نگاه کنیم با توجه به فیلمهای کمدی دیگر مثل «آهنگ دو نفره» و «یقهسفیدها» یا فیلمهای سرگرم کننده مثل «عروس خیابان فرشته» سهم سینمای اجتماعی و به تعبیری فیلمهای «غیرکمدی» ناچیزتر هم میشود!
اما آیا ظرفیت فروش فیلمهای غیرکمدی اکران امسال مانند «غریب»، «دسته دختران»، «سهکام حبس» و «جنگ جهانی سوم» واقعاً همین اندازه بوده است؟
حتی با نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی» که پرفروشترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران شده است، میتوان گفت این فیلم در سال ۱۴۰۱ به چنین رکوردی دست پیدا کرد آن هم بعد از چندین ماه روی پرده بودن.
در چنین شرایطی از روز ۱۷ خرداد اکران تابستانه سینماها با ترکیبی متفاوت از فیلمها آغاز شده و به نظر میرسد قرار است وزن سینمای اجتماعی در چرخه اکران کمی پررنگتر شود و گیشه رو به احتضار فیلمهای غیرکمدی جان تازهای بگیرد.
در همین چند روز ابتدایی اکران فیلمهای جدید، غیر از «شهر هرت» کمدی جدید کریم امینی، کارگردان «فسیل» برخی فیلمهای اجتماعی مثل «کت چرمی» و «مصلحت» هم با یک استقبال خوب در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند و حالا امیدهای تازهای به سینمای ایران تزریق شده است که این سینما هم میتواند احیای دوبارهای داشته باشد که البته باید دید رقم فروش گیشه این فیلمها در ادامه به چه سمت و سویی خواهد رفت.
در ادامه نگاهی داریم به جدیدترین فیلمهای روی پرده در فضای اجتماعی که هر یک میتواند طیفی از مخاطبان و علاقمندان را با خود همراه کند.
کت چرمی؛ برجسته سازی سویههای اجتماعی در قالب یک مامور لجباز و پاکباخته بهزیستی
فیلم «کت چرمی» یکی از پربحثترین فیلمهای رونماییشده در جشنواره فجر چهل و یکم بود که بهواسطه میزان استقبال مخاطبان در سالنهای مردمی جشنواره، یکی از شانسهای شکار سیمرغ تماشاگران در صورت اهدای این جایزه نیز محسوب میشد.
«کت چرمی» اگرچه یک فیلم پرستاره است اما برگ برنده این فیلم در اکران و جذب مخاطب استفاده از همه مولفههای یک ترکیب برنده است. قصه و فیلمنامه قوی و پیش برنده و نقاط عطف و فراز و فرودهای آن، معرفی استعدادهای تازه مثل سارا حاتمی که اتفاقاً بازی او توانست تندیس سیمرغ نقش مکمل زن را برایش به ارمغان بیاورد، حضور چهرههایی چون جواد عزتی که این سالها در نقشهای جدی و ملودرام درخششهای متعددی داشته و جسارت پرداخت به سوژههایی که میتواند دردسر آفرین هم باشد از جمله این موارد است.
«کت چرمی» این چند وقت به دور از حاشیه هم نبوده است و ماجرای اعدام الکس و برخی شباهتهای داستانی میتوانست دستاندازی را برای اکران این فیلم در موعد مقرر فراهم آورد که این اتفاق رخ نداد و فیلم در حال حاضر روانه پرده سینماها شده است.
این فیلم که از روز ۱۷ خرداد روی پرده سینماهای کشور رفته بعد از «شهر هرت» توانسته است انتخاب دوم مخاطبان برای تماشای فیلم در سینما باشد و با توجه به قصه و بازیگران و ادامه همین روند میتواند یکی از مدعیان صدرنشینی در جدول پرفروشترین فیلمهای غیرکمدی امسال باشد.
این فیلم به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیهکنندگی کامران حجازی ساخته شده است و به ماجرای مرموز یک مهمانی زیرزمینی و دختران قربانی شده آن میپردازد.
کارگردان این فیلم در یادداشتی علت انتخاب این موضوع را اینگونه بیان کرده است: کتچرمی از یک روز تقریبا سرد در اواسط پاییز ۹۹ شروع شد؛ وقتی که برای ساخت یکی از فیلمهای کوتاهم، ناممرده، در دل شهر به جستوجوی مردمانی بودم که شاید بتوانم درک درستتری از روایت خودم پیدا کنم؛ روایتی در مورد دختران و پسران جوانی که بهخاطر جبر اعتیاد کوچههای شهر را وجب میکردند. ساعت تقریبا ۱۱ شب بود که با دختری به اسم مهسا روبهرو شدم. ۲۱ ساله بود، اما ۲۱ سال زندگی نکرده بود. بگذریم از روزگاری که سپری کرده بود، اون یک جمله به من گفت که سرآغاز داستان «کتچرمی» شد. گفت: «میدونی چهقدر سخته که شبا فقط راه بری و راه بری و فقط راه بری بدون اینکه حتی جرأت کنی ثانیهای وایستی، و روزا که همه چی روشنه بتونی چند دقیقه بخوابی؟؟؟» معلوم بود که به اندازه ۲۱ سال خواب از این دنیا طلب داره. بعد از دو سال سفر پر ماجرای ما برای ساخت این فیلم، حالا وقت دیدن سفر پر ماجرای آدمای «کتچرمی» رسیده. زندگی یعنی همه این عواطف و احساسات، و فیلم هم یعنی خلق زندگی، یعنی خلق تمامی این عواطف و احساسات با هم و در کنار هم. فقط ای کاش درست خلق کرده باشیم!
تصور؛ عاشقانهای از لیلا ی سینمای ایران
«تصور» از دیگر فیلمهای اجتماعی است که از روز ۱۷ خرداد به اکران سینماها پیوست. فیلمی اجتماعی در بستری عاشقانه که این بار لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان را در مقام یک زوج قرار داده است.
«تصور» اولین بار در خلال جشنواره فیلم کن خبرساز شد و پس از رونمایی در اولین حضور جهانی خود در فستیوال کن سال ۲۰۲۲، نظر تماشاگران خود را جلب کرد.
حضور لیلا حاتمی برگ برنده اصلی «تصور» است و میتواند بخشی از مخاطبان را به سالنهای نمایش این فیلم بکشاند.
این فیلم رونمایی در جشنواره فجر نداشت و همین باعث شد کمتر خبر و اطلاعاتی از آن در دسترس مخاطبان داخلی باشد و به همان میزان بر کنجکاویهای مخاطب هم افزوده است.
جواد نوروزبیگی از تهیهکنندگان پرکار سینمای ایران در سالهای اخیر تهیهکنندگی این فیلم را بر عهده دارد.
او هم «تصور» را برای سبد اکران فیلم مناسبی دانسته و هم کارگردانش علی بهراد را چهره تازهای که به سینما معرفی شده است.
مصلحت؛ تریلر سیاسی عدالت محور
از چالشیترین فیلمهای اجتماعی در اکران تازه سینماها میتوان به «مصلحت» اشاره کرد که پیشتر در گزارشی مشروح به فرآیند تولید و رسیدن آن به اکران عمومی پرداختیم.
مصلحت به دلیل قصه و سوژه مرتبط با تاریخ معاصر که در بستری از یک درام سیاسی و جنایی هم روایت میشود میتواند طیفی از علاقهمندان به چنین فیلمهای را به خود جذب کند.
این فیلم نیز ترکیب برندهای دارد که از بازیگران کاربلد تئاتری مثل امیر نوروزی تا چهرههایی مثل فرهاد قائمیان در نقشهایی کمتر دیده شده بهره برده، ستاره این فیلم وحید رهبانی است که اگرچه بعد از دو دهه با «گاندو» به عرصه تصویر بازگشت اما حالا میتواند از دیگر ستارههای تلویزیونی باشد که حضور قابل توجهی بر پرده سینما را هم تجربه میکند.
«مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه محصولی از سازمان سینمایی سوره و سازمان اوج است و داستان آن روی «عدالت» تاکید ویژهای دارد.
نگهبان شب؛ از پایتخت تا انتخابات
به یقین میتوان گفت در میان موج تازه فیلمهای سینمایی که اکثر آنها امضای کارگردانان نسل جوان سینما را پای خود دارند، «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی میتواند نمایندگی نسل فیلمسازان باسابقه را به عهده بگیرد.
کارگردانی که همواره نگاه ویژهای را در آثار خود داشته و برای فیلم اخیرش سراغ چهرههایی کمتر دیده شده و استعدادهای جدید رفته است.
نقش اصلی این فیلم را تورج الوند به عهده دارد که از طریق تستهای چند مرحلهای به این نقش رسید و در کنار او لاله مرزبان دیگر بازیگر اصلی فیلم است. الوند برای ایفای این نقش بهصورت ویژه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
محسن کیایی و ویشکا آسایش از دیگر بازیگران فیلم هستند و از اتفاقات مهم در ترکیب بازیگران این فیلم میتوان به حضور کوتاه زنده یاد کیومرث پوراحمد کارگردان نامدار فیلم و سریالهای خاطرهانگیز اشاره کرد.
«نگهبان شب» قصهاش را در حاشیهای از پایتخت تعریف میکند قصه زوجی که ماجراهای زندگی شخصیشان گاه تا عمق حاشیهای ترین و مهمترین اتفاقات روز جامعه مثل انتخابات هم کشیده میشود.
رضا میرکریمی، کارگردان این فیلم می گوید: جهان فیلم «نگهبان شب» بر نگاه شخصیت اصلی، تجربیات و ادراک او منطبق است. ماجراهای جانبی در فیلم چیزهایی است که شخصیت از آنها عبور میکند و هدف اصلی فیلم نیستند و من نمیخواستم به آن ورود کنم.
مهر