قاضیانی چند روز پیش در صفحه اینستاگرام خود، یک استوری منتشر کرد و از خداحافظی خود از دنیای بازیگری خبر داد، این خداحافظی، شائبه‌های زیادی را به وجود آورد.

هنگامه قاضیانی متولد سال 1349 که با مدرک کارشناسی ارشد فلسفه غرب از سانفرانسیسکو به ایران بازگشت و دلیل این کار را عشق به مردم وطنش عنوان کرد، وی ورود خود به دنیای بازیگری و فعالیتش را از سال‌ها قبل در تئاتر مدرسه دانسته که آمفی تئاتر مدرسه را می‌چرخانده است. در آن زمان پیشنهاد بازیگری را بخاطر خانواده که ادامه تحصیل را مقدم بر بازیگری می دانستند، رد کرد.

در 24 سالگی نیز که مجدداً قصد ورود به بازیگری داشت پدرش با بیان جمله‌ای از حسین قوامی مانعش شد: هنرمند 99 خصلت انسانی و یک هنر دارد، برو بیاموز بعد وارد بازیگری شو. بازیگر فیلم سینمایی «سایه‌روشن» افزود: پس از اتمام درسم به خانواده اعلام کردم که می‌خواهم بازیگری را شروع کنم و به بیان کودکانه‌ای به پدرم گفتم من نتوانستم 99 خصلت بیاموزم که ایشان گفتند 3 تا هم باشد کفایت می‌کند.

 

کارنامه هنری

او اولین حضور رسمی خود در دنیای بازیگری را سال 1379 در فیلم «سایه روشن» به کارگردانی حسن هدایت تجربه کرد و با نقش طاهره در فیلم «به همین سادگی» به شهرت رسید. این نقش توانست نقطه عطفی برای کارنامه‌اش شود و اولین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن را پیش رویش بگذارد. در کنار بازیگری خیال هجده سال ورود به عرصه موسیقی و خواندنی که در سر داشت در فیلم «من مادر هستم» به پیشنهاد جیرانی به واقعیت پیوست و پس از آن در سال 1394 در تالار وحدت کنسرت موسیقی بانوان را در مقام خواننده با اجرای قطعاتی با تنظیم رضا تاجبخش به روی صحنه برد. هم چنین در فیلم های«سعادت آباد» و «به همین سادگی» قطعه‌هایی را اجرا کرد و در فیلم سینمایی «یک قناری یک کلاغ» هم صدایش کنار آهنگساز فیلم در تیتراژ شنیده می‌شد.

 

حواشی دنباله دار

قاضیانی که در کارنامه بازیگری خود سی و یک فیلم سینمایی، چهار فیلم نمایش خانگی و یک فیلم تلویزیونی و چند کار در حوزه تئاتر، دو سیمرغ بلورین جشنواره فجر و ترجمه یک کتاب را داشت از جمله چهره های معروف هنری به حساب می آمد که در حوادث آبان سال گذشته با اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع رخ داده و همچنین انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی فعالیت می کرد. وی به اتهام قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام و ارتباط با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب، بازداشت شده بود که با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

او که پیش‌تر در فضای مجازی و در جریان اغتشاشات اخیر، از حجاب به‌عنوان یک مانع برای حضور زنان در جامعه یاد کرده بود، چندی بعد با رفتار دوگانه و متناقض در مصاحبه‌ای از حجاب به‌عنوان یک قانون یاد کرد و در جریان این مصاحبه گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون آن حجاب است و هیچ کس بازیگری که می‌خواهد در این کشور کار کند را مجبور نکرده و اگر کار می‌کند، با حجاب باید کار کند و شرایط خاص خود را دارد.

از دفاع تا کشف حجاب

او با اشاره به اینکه با سینمای ایران مشکلی نداشته اظهار کرد: با وجود حجاب طی این سال‌ها توانسته‌ایم سینمای خیلی آبرومندی داشته باشیم و همه جا سر ما بلند بوده است و سر خود را پایین ننداخته‌ایم پس حتماً سینمای خیلی خوبی داریم.

این اظهارات در حالی مطرح شد که چندی پیش با انتشار فیلمی در فضای مجازی اقدام به کشف حجاب کرده و با این اقدام قانون را زیر پا قرار داده بود.

قاضیانی چند روز پیش در صفحه اینستاگرام خود، یک استوری منتشر کرد و از خداحافظی خود از دنیای بازیگری خبر داد، این خداحافظی، شائبه‌های زیادی را به وجود آورد تا اینکه دوستان و همکاران این بازیگر نوشته‌هایی مبنی بر خداحافظی این هنرمند از عرصه بازیگری منتشرکردند و قاضیانی با بازنشر این استوری‌ها در صفحه شخصی‌اش مهرتاییدی بر خداحافظی او از عرصه بازیگری زده شد.

خداحافظی ناهنگام

خداحافظی هنگامه قاضیانی از دنیای بازیگری این سوال را در ذهن علاقه‌مندان به سینما ایجاد کرده که با رفتن این بازیگران تکلیف و وضعیت سینمای ایران چه خواهد شد و آیا سینما از این موضوع متضرر خواهد شد؟ در بازتاب این خبر در رسانه های خارجی از وقوع دگرگونی های برگشت ناپذیر در فرهنگ و هنر ایران یاد شده در حالی که برخی رسانه های داخلی این اقدام وی را بیشتر خودنمائی سلبریتی مآبانه دانسته و ابراز کردند تجربه تاریخی سینمای ایران نشان داده، هیچ وقت، خداحافظی، کناره‌گیری یا رفتن بازیگران مشهور نتوانسته آسیبی به سینمای ایران بزند. بزرگترین گواه برای این گزاره تاریخی به اوایل انقلاب و کنار گذاشتن بازیگران معروف فیلمفارسی‌ها برمی‌گردد. این سینماست که به این چهر‌ه‌ها هویت و اعتبار می‌بخشد و آنها به خودی خود اعتباری به سینما اضافه نخواهند کرد.

این موضوع نه در ایران بلکه در همه جای جهان صدق می‌کند. سینما به عنوان هنری باسابقه که مجموعه‌ای از افراد مختلف در آن مشغول به کار هستند،‌ وابسته به هیچ شخص و چهره‌ای نیست و بدون وجود آنها هم راه خودش را می‌رود.

سینما پایدار می ماند

سینمای ایران بزرگتر از هر نامی است و با رفتن بسیاری از چهره‌های مشهور، بازیگران تازه نفس دیگری وارد این هنر خواهند شد و جایگاه خودشان را پیدا خواهند کرد. بازیگران نیز مثل هر شغل و حرفه دیگری، زمانی برای بازنشستگی و خداحافظی دارند و کناره‌گیری بازیگران هیچ چیز عجیبی نیست.

قاضیانی که از سال ۹۸ یعنی ۳ سال پیش از اغتشاشات، در هیچ فیلم سینمایی بازی نکرده است و مانند خیلی از تمام شدگان به شبکه نمایش خانگی کوچ کرد، در آن جا هم از موج عقب مانده و تنها در دو سریال بازی کرده بود که یکی در حال پخش است و دیگری در انتظار پخش نمی توان خداحافظی او را به حوادث اخیر ربط داد.

در پایان باید دید آیا این تصمیم هنگامه قاضیانی یک تصمیم قطعی است و اینکه سازمان سینمایی و در راس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت هنرنمایی این بازیگر در برخی از آثار فاخر و ارزشمند و در صورت پشیمانی این بازیگر از حرکت هنجارشکنانه اش، مشکلات حضور این بازیگر در عرصه سینما را رفع خواهند کرد یا خیر.