سریال «سرزمین مادری» که از پنجشنبه بیستم مهر ماه روی آنتن شبکه سه سیما رفت کاری از کمال تبریزی بود که اولین بار ۱۰ سال پیش در دی ماه سال ۹۲ نمایش داده شد و بعد از ۳ قسمت، پخش آن متوقف شد.

«سرزمین مادری» یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی علیرضا طالب‌زاده محصول سال ۱۳۹۲ است که به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در بستر زندگی پسری نوجوان می‌پردازد و قصد به تصویر کشیدن اتفاقات و جریانات اجتماعی، سیاسی و تاریخی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ هجری شمسی را دارد.

در این ۱۰ سال بارها مطالبه شد که مشکلات این سریال پرستاره حل شود و مخاطبان بتوانند شاهد تماشای این مجموعه تاریخی که بیش از چند دهه را از قبل از انقلاب به تصویر می کشد، باشند.

سریال «سرزمین مادری» در ابتدای پخش با اعتراض بختیاری ها مواجه شد و بعد از آن جلسات متعددی برای دلجویی از بختیاری ها از طرف صداوسیما برگزار شد. جلساتی که سبب اصلاحیه های متعدد سریال شد.

اما بالاخره با تلاش های صورت گرفته مشکل این سریال رفع شد و بعد از ده سال توقیف در جدول پخش شبکه سه سیما قرار گرفت.

خلاصه داستان

سریال « سرزمین مادری» که ابتدا با نام «سرزمین کهن» پخش شد، داستان کودکی به نام رهی است که شخصیت اصلی محسوب می‌شود. او پس از اینکه دهکده محل سکونتش توسط نیروهای متفقین بمباران می‌شود و از زیر آوار بیرون کشیده می شود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی او به یک خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد.

ابتدا رهی در یک خانواده‌ توده‌ای، سپس در خانواده‌ای درباری و سرانجام وارد خانواده‌ای مذهبی می‌شود. در طی روند سریال رهی با جریانات سیاسی، اجتماعی و تاریخی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ همسو خواهد شد.

دیالوگی که حاشیه ساز شد

خبرگزاری مهر در ۲۷ بهمن ۹۲ در گزارشی درباره حاشیه به وجود آمده برای این سریال نوشت: «امیر آقایی در نقش اردکانی، معلمی با اندیشه‌های چپ، رو به بیتا فرهی، در نقش خواهر ناتنی اردکانی، فریاد می‌کشد و می‌گوید: «به چه چیز خودتون افتخار می‌کنین؟ به کدوم اصل و نسب؟ به سرپاگرفتن سگ‌های انگلیسی و کاسه‌لیسی کنسول انگلیس؟ می‌خواین فردا سر کلاس برای بچه‌ها قصه اینکه بختیاری‌ها چطور بختیاری شدند رو بگم؟» و ماجرای اعتراض‌ها از همین جا شروع شد. بختیاری نام خانوادگی خواهر ناتنی اردکانی است و استفاده از این نام خانوادگی برای بختیاری‌ها معنای توهین به این قوم را داشت.»

به‌واسطه همین سوءتفاهم ساده زنجیره‌ای از اعتراضات از سوی مناطق بختیاری‌نشین کلید خود که حجم و گستره آن فراتر از انتظار بود.

سریال توقیف شد اما هر از گاهی که زمزمه‌ای برای رفع مشکل و احتمال بازگشت سریال به کنداکتور مطرح می‌شد باردیگر صدای اعتراضی بلند می‌شد و آن زمزمه‌ها را خاموش می‌کرد.

عوامل سریال

بازیگران: علی شادمان، بیتا فرهی، حسین محجوب، ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، محسن تنابنده، امیر آقایی، الهام حمیدی، پرویز پورحسینی، جعفر دهقان،علیرضا خمسه، آشا محرابی، جواد عزتی، حسین مهری و…

تهیه کننده: محمد مسعود