رایزن فرهنگی ایران در سوریه در خصوص فرصت های فیلمسازی در سوریه برای هنرمندان ایرانی و همکاری مشترک برای تولید آثار هنری با این کشور به ارائه توضیحاتی پرداخت.

در موضوع هنر یک تجربه موفق و خوبی که از فرهنگ سوریه در هنر اتفاق افتاد فیلمی با عنوان مدیرکل در حدود بیست و پنج سال پیش بود. فیلمی که در خاطره ایرانی ها ماندگار شد و حتی در تثبیت فرهنگ جامعه ایرانی در این کشور و برعکس موثر بود. اما بعد از این کار، آثار موفق دیگری تکرار نشد.

سیدحمیدرضا عصمتی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی با هنرمندان وجود دارد که ترغیب شوند به یک تولیدات مشترک هنری برسند، گفت: من چند وقت پیش در جلسه تکریم هنرمندان، آقای أیمن زیدان دیدم؛ همان کسی که نقش مدیرکل را بازی می‌کرد. به او گفتم که ایرانی‌ها بالاخره شما را با سریال مدیرکل می‌شناسند. او از این اتفاق اطلاع داشت. این مثال خوبی از یک عنصر فرهنگی تأثیرگذار بود. من هم سال‌ها به این فکر افتاده بودم و در این راستا چندین طرح برای تولیدات مشترک مطرح شده بود.

 اولاً سوریه از مشکل اقتصادی رنج‌ می‌برد و سرمایه‌گذاری در این زمینه مانند همه‌ زمینه‌های دیگر یک مقدار دشوار است و مشکلات خودش را دارد. از سوی دیگر سوریه قبل از بحران، قطب سریال‌سازی در منطقه بود. سریال‌های زیادی ساخته شده بود و در کل جهان عرب بازتاب پیدا کرده بودند. نهایت اینکه این یک فرصت برای جمهوری اسلامی ایران است تا در آنجا سریال‌هایی بسازد و پروژه‌های مشترکی را اجرا کند و به این ترتیب در وهله اول، پل ارتباطی بین ایران و سوریه باشد و در وهله بعد بتواند با جهان عرب ارتباط برقرار کند؛ زیرا همان طور که اشاره کردم، سریالی که در سوریه ساخته شود، در تمام جهان عرب دیده می‌شود.

بازیگران سوری بازیگران مشهوری هستند. البته در طول بحران سوریه آسیب‌هایی وارد شده، اما همچنان بسترها و زیرساخت‌ها وجود دارد و قابل استفاده است تا جایی که بنده اطلاع دارم در سال‌های اخیر چند پروژه اجرا شده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه با اشاره به اینکه این کشور قبل از بحران، قطب سریال‌سازی در منطقه بود. سریال‌های زیادی ساخته شده بود و در کل جهان عرب بازتاب پیدا کرده بودند، به خبرنگار تسنیم گفت:  شما پارسال سریال حبیب را دیدید که در سوریه ساخته شده بود. سر محل فیلمبرداری این سریال حاضر شدم. یک سریال دیگر هم اخیراً تولید شده که البته با مشارکت ایرانی‌ها صورت گرفت، اما فکر نمی‌کنم در ایران پخش شود. چون بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده است. من از همین جا وهمین تریبون از بخش خصوصی و دولتی ایران دعوت می‌کنم که بیایند و آنجا سریال بسازند. سریال‌سازی در سوریه بین 20 تا 30 درصد ارزان‌تر از ایران تمام می‌شود. از نظر اقتصادی به صرفه است و چندین برابر ایران بازار دارد. و این یک عامل مهمی برای ترغیب فیلمسازان محسوب می‌شود؛ یعنی شما یک سریال‌ که می‌سازید و فقط‌ می‌خواهید در ایران نمایش بدهید، درسوریه که ساخته شود، درکشورهای خلیج فارس، مصر، لبنان، اردن و سوریه و … دیده‌ می‌شود؛ بازار هم دارد و این یک نقطه مزیتی برای ما است که فرصت آن فراهم است.