مراسم یادبود شهید خدمت آیت‌الله رئیسی و همراهان شهیدش به میزبانی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه امروز ۷ خردادماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم که اجرای آن را رسالت بوذری برعهده داشت، علی موسوی گرمارودی شاعر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی قطعه شعری با نام «مهربانی» با موضوع شهدای غزه و شهید رئیسی قرائت کرد.

در ادامه اسماعیل آذر، شاعر و مدرس زبان و ادبیات فارسی از توجه ویژه رئیس جمهور شهید به فرهنگ و ادبیات ایران زمین گفت و اظهار کرد: دعا می‌کنم همه ما عاقبت بخیر شویم و امیدوارم روح شهید جمهور ما در بهشت برین سرشار از شکوه باشد.

هنر در زمان حیات شهید رئیسی سامان گرفت

محمدعلی رجبی دوانی، مدرس دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان هنر هم در تجلیل از مقام فرهنگی شهید جمهور گفت: ما همه در این راه هستیم اما چگونگی حضور در آن مهم است. من در این ایام بیشتر اخبار رسانه‌ها را دنبال کردم و دیدم که مردم چه قدر خوب از رئیس جمهور شهید حرف می زدند. در این صحبت‌ها ۲ کلمه «رضا» و «صدق» را از زبان مردم برای توصیف شهید رئیسی می‌شنیدم. شهید رئیسی برای خلق کار می‌کرد و این خدمت را جلوه‌ای از رضای خداوند می‌دید.

وی ادامه داد: کسی که در مقام رضا قرار بگیرد جز رضای حق کاری نمی‌کند. این جلوه‌ای است که مردم از شهید رئیسی می‌گفتند و چه خوب که این شهید بزرگوار در جوار حرم حضرت امام رضا (ع) آرام گرفته است. او انسانی بود که فقط رضای معبود را می‌خواست و من به عنوان عضوی از خانواده هنرهای تجسمی کشور فقط به ذکر چند نکته درباره این دولت بزرگوار می پردازم. به راستی که خدمات رئیس جمهور در حوزه هنر واقعاً زیاد و ارزشمند و در همه بدنه دولت هم جاری بود. یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که شهید رئیسی انجام داد احیای شورای هنر در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در دوران گذشته توجهی به آن نمی‌شد اما در ظرف این مدت کوتاه ۳۳ جلسه منظم برگزار شد و نتایج بسیار مهمی هم داد.

رجبی دوانی تصریح کرد: تصویب نظام استاد و شاگردی در عرصه فرهنگ و هنر در مقابله با سنت‌های غربی، توجه ویژه به طایفه هنرهای تجسمی در عرصه‌های مختلف و بازکردن مسیرهای ارزشمند در این عرصه، تصویب سند موسیقی کشور که کسی به طرف آن نمی‌رفت و تدوین سندهای مهم زیربنایی در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی از جمله اتفاقات خوب و مؤثری بود که در شورای هنر انجام گرفت و بهترین نتایج عملی را هم به همراه داشت. اما کار بسیار بزرگ دیگری که انجام شد، بحث شهر صنایع فرهنگی برای تبادلات فرهنگی بود. فروش محصولات فرهنگی هم یکی دیگر از اقدامات ارزشمند عرصه هنر در زمان حیات رئیس جمهور شهیدمان بود که کار بسیار بزرگی است و می‌توان از آن به عنوان دستاور ارزشمندی یاد کرد. به راستی می توان گفت که هنر در زمان حیات شهید رئیسی سامان گرفت و به عالی‌ترین شکل انجام شد.

نجفقلی حبیبی، مدرس فلسفه با بیان اینکه رئیسی فردی تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر بود گفت: بعد از انقلاب اسلامی بزرگان بسیاری را از دست دادیم یکی از این بزرگان شهید آیت‌الله رئیسی است. وی به شدت در حوزه فرهنگ تاثیرگذار بود و به دانشگاه و فرهنگ توجه ویژه نشان می‌داد زیرا می‌دانست مسیر پیشرفت کشور دانشگاه و علم است. در بخش صنعت به ویژه صنعت فضایی در دوره شهید رئیسی رشد چشمگیری را شاهد بودیم انشالله ملت ایران از دستاوردهای شهید جمهور برای پیشرفت کشور بهره برند.

شاهین فرهت آهنگساز نیز در این جلسه بیان کرد: افتخار این را داشتم که دو بار با رئیس جمهور شهید دیدار کنم. یک بار در مراسم افطاری کاخ ریاست جمهوری به محضر ایشان رسیدم. به ایشان درباره موسیقی به ویژه موسیقی نواحی توضیحاتی دادم. وی با دقت گوش کردند. در آن جلسه از وی خواستم از فرهنگستان هنر حمایت کند. این امر از سوی ایشان محقق شد. بار دوم در میهمانی که در سالن اجلاس برگزار شد افتخار دیدارشان را داشتم. شهید رئیسی به من گفتند که مشغول فعالیت برای توسعه موسیقی ایران هستند.

شهید آیت‌الله رئیسی، متواضع بود

همایون همتی، پژوهشگر و استاد فلسفه دیگر سخنران مراسم با بیان اینکه شهید رئیسی متعلق به همه ملت است، بیان کرد: شهید جمهور به گروه خاصی تعلق نداشت بلکه متعلق به همه مردم بود. من دوستی ۳۰ ساله با ایشان داشتم برای همین سخن گفتن کمی برایم دشوار است زیرا هنوز، شهادت ایشان را باور ندارم. شهید رئیسی با انصاف سخن می‌گفت و هیچگاه از ایشان ندیدم که بد کسی را بگوید. وی دغدغه فرهنگ و دانشگاه را داشت، بسیار متواضع بود و به ویژه در برابر نقدها صبر بالایی داشت.

وی ادامه داد: ایشان توصیه می‌کردند اشکالات را بازگو کنیم تا بتوان برای آن‌ها راهکار یافت. وی به شدت پیگیر مسائل فرهنگی بودند. ذهن ایده‌پرداز و برنامه‌ریز خوبی داشتند؛ اتفاقی که ما کمتر در عرصه مدیران شاهد آن هستیم. من ایشان را شبیه دکتر بهشتی دیدم. شهید رئیسی بسیار بی‌ریا بود و با نشاط فوق‌العاده به کار و خدمت مشغول بوده و هیچگاه در این مسیر خسته نمی‌شد. اگر حیات ایشان ادامه پیدا می‌کرد، ثمرات بسیاری را در عرصه فرهنگ و هنر شاهد بودیم.

این استاد فلسفه با بیان اینکه ما عالم بزرگی را از دست دادیم، گفت: نبودن چنین عالمی سخت است اما ناامید نیستیم زیرا سکانداری با درایت، انقلاب را هدایت می‌کند. شهید آیت‌الله رئیسی با وجود مشغله‌های فراوان برنامه معنوی و عبادی ویژه داشت.

گلعلی بابایی؛ نویسنده و شاعر نیز در سخنانی تصریح کرد: هنوز همگی متأثر اتفاقی که رخ داده است، هستیم. شهید رئیسی برای مردم کار می‌کرد و خادم آن‌ها بود برای همین مردم عاشقانه او را دوست داشتند.

این نویسنده در ادامه بیانیه‌ای از سوی اهالی فرهنگ و هنر قرائت کرد.

شهید آیت‌الله رئیسی، دیگر تکرار نمی‌شود

داریوش ارجمند، پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این جلسه گفت: رئیسی، فقط رئیس جمهور سرزمین من نبود، رئیس جمهوری بود که بسیاری از کشورها را با خود همراه کرد. وی با سیاست‌هایش آسیا را تحت تأثیر خود داشت و با سخنرانی در سازمان ملل نیز دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد. به اعتقاد من او رئیس جمهوری است که دیگر تکرار نمی‌شود. چنین مردی واقعا کم پیدا می‌شود. او بزرگمردی بود که همه با عشق به او رأی دادیم.

وی بیان کرد: امروز هم در هفتمین روز شهادت او آرزو می‌کنم خصلت‌ها، روش و شیوه او در مردانی که زمام امور کشور را به عهده می‌گیرند، ادامه پیدا کند. من درباره یکی از مسائل ساده منتقد او بودم. او در یک افطاری قول داد که کمکی به مؤسسه هنرمندان پیشکسوت داشته باشد و بعد از یکی دو سال خبری نشد. در همین حین بود که بارها در برنامه‌های جشن تولد هنرمندان انتقادهای تندی را مطرح کردم که چرا این پول به مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اختصاص پیدا نمی‌کند. البته رفقای رسانه‌ای و رفقای فضای «مزاجی» (مجازی) فکر می‌کردند که من این پول را از رئیس جمهور برای خود گرفتم! در‌ حالی‌ که این چنین نبود. این پول برای هنرمندانی بود که متعلق به فرهنگ و هنر این سرزمین هستند. شهید رئیسی خلق محمدی داشت و در آخرین جلسه‌ای که داشتم به من گفت چرا دلخوری؟ وقتی دلیل را به او گفتم. وی وعده داد که پول بالاخره واریز می‌شود که شد.

ارجمند بیان کرد: من در فضای فرهنگی، هنری کشور قدم زدم اما تا به امروز انسان دوست‌داشتنی که به عهد خود وفا کند، ندیده بودم و چه حیف که او زود از بین ما رفت و چه باشکوه و زیبا رفت. مردم ما هم شکوه بزرگی را در مراسم تشییع او خلق کردند که کمتر می‌توان چنین رویدادی را دید. او همواره عبای گلی داشت چون با وارستگی و خلوص به میان مردم زلزله زده و سیل‌زده می‌رفت. شهید رئیسی مهربان بود و چنان با مردم سخن می‌گفت که همه حرف او را می‌فهمیدند. او همواره می‌گفت که من یتیمی را فقط ندیدم، من یتیمی را حس کردم.

وی افزود: این شهید در سازمان ملل با شجاعت عکس شهید سلیمانی را به تمام دنیا نشان داد و گفت این مرد سمبل مبارزه با تروریسم است. او در اعتراض به قرآن‌سوزی در اروپا، قرآن را در سازمان ملل نشان داد و گفت این کتاب خدا سوزاندنی نیست. رئیس جمهور شهید ما همواره به گونه‌ای صحبت می‌کرد که خیلی از او آموختیم. ما از او بی‌نیازی آموختیم. ما از او یاد گرفتیم که متواضع باشیم. امیدوارم در هر سطحی که هستیم چنین آموزه‌هایی را یاد بگیریم. او مرد بسیار فروتنی بود که برخی چنین شرایطی را بر نمی‌تابیدند. او در مقابل خداوند و مردم فروتن بود و در مقابل ظلم گردن کلفتی می‌کرد.

ارجمند در انتهای سخنانش بیان کرد: وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد چون در گذشته کسی مانند او درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این چنین صحبت نمی‌کرد. این محبت را با پول و زور نمی‌شود خرید. این محبت را با ایمان می‌توان خرید.

در ادامه مراسم مرتضی آخوندی، ناشر گفت: برایم سخت است درباره نبودن شهید رئیسی حرف بزنم. این شهید بزرگوار در تمام کارهایش خیر و نیکی دیده می‌شد. برای همین همه مردم ایران و مستضعفان جهان در سوگ از دست دادن ایشان گریستند. من شهید رئیسی را زیاد می‌دیدم. ایشان همیشه نسبت به ناشران ابراز محبت می‌کردند در دوره ایشان مسئله و مشکلات کاغذ تا حد زیادی برطرف شد و امیدوارم راه شهید جمهور ادامه پیدا کند.

علیرضا قزوه در بخش بعدی این مراسم شعری جدید در رسای شهید جمهور قرائت کرد.

شهید رئیسی، ظاهر و باطن یکی داشت

بهروز افخمی، کارگردان سینما به عنوان دیگر سخنران مراسم بیان کرد: شاید هیچ وقت همه ابعاد این حادثه معلوم نشود اما باید بدانیم که از دیدگاه خداوند ماجرا کاملاً متفاوت است. به نظر من شهید رئیسی ظاهر و باطن یکی داشت. او در سن ۶۳ سالگی شهید شد و چه سن مرموزی است این سن. امیدوارم خدا از سر تقصیرات ما بگذرد و اگر لایق باشیم چنین مرگی را نصیب ما کند.

رضا مهدوی، آهنگساز و موسیقیدان هم در این جلسه بیان کرد: شهید رئیسی، خدمت‌های ارزنده‌ای در دولتش انجام داد. جهانیان هم واقف بر این موضوع بودند. اصلاً به همین دلیل بود که عرصه را برای ایران عزیز تنگ‌تر کردند. شهدای خدمت، شهید جمهور و یارانشان اجر الهی دارند و بهشت برین جایگاه آن‌هاست ولی ما غفلت کردیم و ندیدیم آنچه را که باید می‌دیدیم. باید به این موضوع دقت بیشتری کنیم. در این راستا امیدوارم در ۵۰ روز بعدی ماجرا به سمتی برود که این خدمت رسانی ادامه پیدا کند. چرا که اهالی موسیقی شاهد بودند اقدامات بسیار مؤثری در عرصه موسیقی انجام گرفت. مسیری که یکی از آن‌ها سند موسیقی بود.

وی اعلام کرد: شهید رئیسی باعث شد فرهنگ و هنر درست تببین شود زیرا در این حوزه اهتمام ویژه داشتند. در دولت ایشان سند موسیقی شکل گرفت و موسیقی قانون‌مدار شد.

در بخش بعدی مراسم، غلامرضا شجاع، رئیس اتحادیه چاپ گفت: اتفاقی که در این دولت افتاد بررسی جدی موضوع کاغذ و تشکیل کارگروهی به ریاست جناب مخبر بود که باعث شد ما در حوزه کتاب‌های درسی خودکفا باشیم. در زمانی که در ستاد آقای رئیسی بودم اتفاق ارزنده‌ای افتاد و طی آن تشکل‌های مربوط به حوزه چاپ و مطبوعات با آیت‌الله رئیسی بیعت کردند. آقای رئیسی واقعا انسان دیگری بود و تک تک سلول‌های بدنش در اختیار مردم و خدمت کردن به آن‌ها بود.

پیام فضلی‌نژاد، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای دیگر سخنران این آیین بیان کرد: رئیس جمهور نماد یک کشور است که در یک فضای پرچالش، کشور را زیر تدابیر مقام معظم رهبری اداره می‌کند. پس کسی که اهل فرهنگ و هنر باشد نمی‌تواند در سوگ نماد یک کشور ننشیند. درباره شهید آیت‌الله رئیسی قضاوت‌هایی صورت گرفت اما او به یک فهم فرهنگی رسیده بود و در بستر زیست خود یک شخصیت فرهنگی داشت.

شهید رئیسی انسان ساده‌زیستی بود

حسین مسافرآستانه، کارگردان تئاتر هم در بخش بعدی این برنامه گفت: از هرچه بخواهم بگویم قطعاً هم شنیده‌اید و هم از نزدیک با وجودتان درک کردید. شهید رئیسی انسان ساده‌زیستی بود و هرچه از ویژگی‌های او بگویم کم است. فقط در این مجال می‌توانم عرض تسلیتی داشته باشم به خانواده‌های معزز شهدای خدمت و ای کاش چنین سانحه‌ای پیش نیامده بود تا بتوانیم در حضور این شهید بزرگوار درباره مشکلات تئاتر سخن بگوییم. مطمئن بودم با درایت ایشان بسیاری از مشکلات تئاتر می‌توانست حل شود.

بعد از صحبت‌های مسافرآستانه، مرشد محسن میرزا علی به اجرای یک مجلس ویژه پرده‌خوانی درباره شهدای خدمت پرداخت. سپس نغمه مستشار نظامی هم قطعه شعری در وصف شهید آیت‌الله رئیسی خواند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمود اسلامی، معاون توسعه منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرفرشاد مهدی پور، معاون رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مجید زین العابدین، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و هنرمندانی چون داریوش ارجمند، جعفر دهقان، محمد گلریز، محمود رضوی، مهدی جهانی، محمود رضوی، امید زندگانی محمود فرهنگ، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ارسطو خوش رزم، حمید حرا، ابوالفضل همراه، رحیم شهریاری، حسین تبریزی، قادر آشنا، اسماعیل خلج، بهروز افخمی، محمدحسین ایمانی خوشخو، حمید ماهی صفت، محمد شیری، جهانگیر الماسی، منوچهر شاهسواری، قاسم رفعتی، حسین پرستار، منوچهر آذری، تاجبخش فناییان، سونیا پوریامین، داود گنجه ای، محمدعلی مرآتی، رشید وطن دوست، میلاد هارونی، کیانوش گرامی، عنایت بخشی، سید جواد طاهری، همایون رحیمیان، هادی ارزم، حسن بیادی، الیاس حضرتی، مهدی رمضانی، ایمان شمسایی، کامران همت پور، علی انسانی، انوش معظمی، حسین فرحبخش، عباس عظیمی، هوشنگ هیهاوند، سیدضیا هاشمی، حمید شاه‌آبادی، رضا مهدوی، محمد شالویی، محمد قدس، محسن ابراهیم زاده، جمال شورجه، حسن رونده، و … از جمله مهمانانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.