روایتی داستانی از دوران جوانی سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی در اوایل انقلاب، زمانی که با لباسی به‌روز برای گزینش به سپاه می‌رود و با جواب منفی مسئول گزینش رو به رو می‌شود، است.

«جشنواره فیلم‌های داستانی کوتاه» شبکه دو با نام «میراث مقدس» در دومین روز هفته دفاع مقدس، چهار فیلم کوتاه داستانی دیگر را روانه آنتن کرد. فیلم کوتاه «صلاحیت» روایتی داستانی از دوران جوانی سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی در اوایل انقلاب از جمله این آثار بود.

فیلم کوتاه «صلاحیت» روایتی داستانی از دوران جوانی سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی در اوایل انقلاب، زمانی که با لباسی به‌روز برای گزینش به سپاه می‌رود و با جواب منفی مسئول گزینش رو به رو می‌شود، جوابی که علتش ظاهر بروز حاج قاسم است. در برگشت حاج قاسم یک از آشنایانش را که پاسدار است می‌بیند و پاسدار ضامن حاج قاسم جهت استخدام می‌شود و … .

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی محمد دیماسی و تهیه‌کنندگی علی طادی در بسیج صدا و سیما تهیه شده است و بازیگرانی همچون سیدمحمدرضا حسینی، احمد صمیمی، محمدرضا خلج و حسین محروقی در آن به ایفای نقش پرداختند.
تهیه‌کننده فیلم کوتاه «صلاحیت» در گفتگوی خود در سال 1400 به لزوم وجود نگاه متفاوت به زندگی شهید سلیمانی اشاره کرد، نباید بگذاریم کلیشه‌ها، مردم را از مردی مثل حاج قاسم دور کند.

طادی با اشاره به انتخاب سوژه برای این فیلم کوتاه گفت: طبیعتاً نمی‌توانم داستان فیلم را تعریف کنم چون لذت تماشای آن را از مخاطب می‌گیرم. اما نکته‌ای که هست، این است که ما سعی کردیم با انتخاب یک سوژه ناب از جوانی حاج قاسم سلیمانی، قصه‌ای ناب و جدید برای بیننده تعریف کنیم. من نمی‌توانم از پروژه تعریف کنم. اما فکر می‌کنم مخاطب وقتی کار را ببیند، آن را دوست می‌دارد و در خاطرش می‌ماند. چون این روایت از حاج قاسم را هیچ وقت در قاب تصویر ندیده است. نسل جدید، حرف جدید و از جنس حرف‌های خودش را می‌خواهد و ما وظیفه داریم که قهرمان‌هایی مثل حاج قاسم را درست برای آن‌ها تعریف کنیم. نباید بگذاریم کلیشه‌ها، آن‌ها را از مردی مثل حاج قاسم دور کند.

ایرنا