چند سالیست که هجدهم مرداد ماه سالروز شهادت شهید محسن حججی به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نام‌گذاری و بهانه ای برای گفتن و شنیدن از بزرگمردانی که با هجرت از خانه‌ی خود، از میان زن و فرزند و پدر و مادر، از راحتی خودشان گذشته تا ضمن دفاع از حریم اهل بیت، امنیت را برای جامعه به ارمغان بیاورند. در این یادداشت ضمن گرامیداشت نام و یاد این شهیدان مروری به مستند داستانی «بچه زرنگ» خواهیم داشت.

مجموعه‌ تلویزیونی «بچه زرنگ» که توسط فیلمسازان مشهدی و در دو فصل ساخته شده است، به روایت قصه های زندگی مدافعان حرم می پردازد. فصل اول این مجموعه که در سال 1401 بر روی آنتن شبکه 2 رفت به کارگردانی مشترک محمدمهدی خالقی، داوود مرادیان، جواد علیزاده و حسین امانی ساخته شده بود.

این مستند داستانی به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، پرداختن به زندگی و نحوه شهادت هشت تن از شهدای مدافع حرم مشهدی شهیدان حسن قاسمی دانا، مصطفی و مجتبی بختی، علی اکبر زوار، مرتضی عطایی، حسین محرابی، مصطفی عارفی، محمد جاودانی و محمدرضا سنجرانی را محور کار خود قرار داده بود، شهدایی که توانسته بودند علارغم موانع مختلف، خود را به سوریه و مناطق جنگی این کشور برسانند و در نهایت به شهادت رسیده بودند.

در فصل دوم این مجموعه تلویزیونی که در ادامه فصل اول ساخته شده است از دهه سوم ماه مبارک رمضان امسال شروع به پخش نمود که در این ده قسمت به زندگی و قصه اعزام به جبهه های مقاومت پنج شهید مدافع حرم لشگر فاطمیون افغانستان و پنج شهید مدافع حرم مشهدی پرداخته شده است.

فصل دوم این مجموعه نیز به توسط پنج کارگردان و به نویسندگی عباس هادیان و طاهره ولی‌پور و تهیه کنندگی رشید حاجتمند و با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی ساخته شده بود.

 

حاجتمند، تهیه کننده این مجموعه دلیل مشارکتی بودن کار و حضور چند کارگردان چنین بیان کرد: تجربه کارگردانی مستندهایی از این عزیزان درباره این شهدا باعث شد که ساخت قسمت مربوط به این شهید را به آنها بسپاریم. به عنوان مثال آقای خالقی قبل از این کار، مستندی با عنوان «پسرم» درباره شهید خاوری ساخته بود. دلیل دوم هم تأکید سازمان روی این موضوع بود که این مسئله تنوع سلیقه را به همراه داشت که اتفاقاً مورد استقبال اقشار مختلف هم قرار گرفت.

از جمله ویژگی‌های «بچه زرنگ» که در فصل دوم هم تکرار شد و میتوان از عوامل موفقیت این سریال دانست، بازی برادر برخی از شهدا در نقش آن شهید، حضور برخی از پدر و مادران شهدا و استفاده از خانه مدافعان حرم در برخی از قسمت‌های این مجموعه به عنوان لوکیشن اصلی کار بود.

وی با اشاره به قابل لمس بودن شهدای مدافع حرم برای مردم، گفت: شهدای مدافع حرم مزیتی دارند که شاید شهدای دفاع مقدس نداشته باشند آن‌ هم قابل‌درک و لمس بودن آن‌هاست. شهدای مدافع حرم از جنس مردم امروز هستند و مردم آنها را بارها پیرامون خود مشاهده کرده‌اند، پس با آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

تهیه کننده این مستند داستانی درباره برخی سوژه های فصل دوم گفت: وقتی فصل اول مجموعه پخش شد برخی از خانواده های شهدای مدافع حرم این نارضایتی را داشتند که چرا به قصه شهید آنها پرداخته نشده است که اتفاقاً قصه اعزامی متفاوتی هم داشته اند و ما سعی کردیم در این فصل به آنها هم بپردازیم.

حاجتمند همچنین درباره تأثیر این مستند بر خانواده شهدا بیان کرد: بعد از اتمام تولید کار، مادر شهیدی به ما گفت: «من پاره تنم را دوباره اعزام کردم و پسرم دوباره شهید شد». خانواده شهدا به جهت زنده نگه داشتن نام و راه شهیدشان، خوشبختانه همراهی خیلی خوبی با گروه داشتند و باور برخی از برادران شهدا هم این بود که خود شهید از آنها خواسته تا نقششان را بازی کنند وگرنه آنها نه بازیگر بودند و نه بازیگری می دانستند.

مجری طرح بچه زرنگ در ادامه خبر از ساخت فصل سوم این سریال داد و ابراز کرد: در حوزه مدافعان حرم به ‌اندازه‌ای سوژه وجود دارد که می‌شود از آنها مجموعه‌های مختلفی جلوی دوربین برد.

وی در انتها با بیان‌ لزوم استفاده‌ از افراد باورمند برای ساخت مستند «بچه زرنگ»، تأکید کرد: برای اینکه سریال بر دل‌وجان مخاطب بنشیند لازم بود افرادی در جلو و پشت دوربین حضور داشته باشند که به موضوع باور و اعتقاد داشته باشند.