مقاله: بررسی تطبیقی قیاس ارسطویی با سکانسهای شروع پنج فیلم کلاسیک
نویسندگان : [wbcr_php_snippet id="2411"]
منبع : هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی دوره 20، شماره 1 - فروردین 1394
چکیده:
این مقاله به مطالعة پنج فیلم مهم سینمای کلاسیک هالیوود میپردازد و استدلال میکند که در دورة کلاسیک، سینمای داستانی از سلسلهای از اصول، راهکار و قرارداد برای آغاز و ورود به فیلمها تبعیت میکرد و تشریح میکند که این اصول بر مبنای نظریات فلاسفه در باب نحوه شناخت، درک و استدلال ذهن انسان بنا شده است. این مقاله در پی اثبات این نظریه است که در این دوره، استودیوها با استفاده از فلسفه، نسبت به تدوین یک سری از اصول موسوم به قوانین دبلیو اقدام کردهاند و موفق به تثبیت آنها شدهاند. این قوانین برای سوق دهی مخاطب به درون داستان، فیلمساز را ملزم به معرفی چهار عنصر در سکانس شروع فیلم میکند که عبارتند از مکان، زمان، شخصیت و داستان یا گره اصلی فیلم. این مقاله به منظور بررسی ارزش فلسفی این اصول از نظریات ارسطو در باب استدلال استقرایی و استدلال قیاسی بهره برده است. استدلال قیاسی بدین نحو عمل میکند که برای رسیدن به نتیجه قابل اعتماد، بایستی از یک مقدمه کبری بهره برد و در مرحله بعد با مقدمهای کوچکتر از مقدمه کبری موسوم به مقدمه صغری، زمینه را برای رسیدن به نتیجه فراهم کرد. هدف این مقاله، تجزیه و تحلیل سکانس شروع فیلمها برای اثبات قوانین دبلیو و اثبات تبعیت این قوانین از استدلال قیاسی ارسطوست.