سینما هم هنر است و هم صنعت و هر صنعتی برای بقاء نیاز به کسب سود دارد. تحقیقاتی که در زمینه سینما انجام میشود یا به فیلم (به عنوان محصول) میپردازد و یا به مخاطبان آن. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است که بصورت توصیفی (پیمایشی) انجام شده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از شهروندان زنجان و ساری است که در زمان انجام این پژوهش به سینماهای شهر زنجان و ساری مراجعه و فیلمهای سینمایی را به تماشا مینشستند. حجم نمونه مورد نظر، با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. سپس پاسخدهندگان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزارهای AMOSو SPSS و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج پژوهش حاکی از آن است که تأثیر ویژگیهای فیلم و مخاطبگرایی بر رضایت مخاطبان سینما معنیدار میباشد. از بین مؤلفههای فیلم فقط تأثیر ستاره فیلم، فیلمنامه و موفقیت فیلم بر رضایت مخاطبان سینما معنیدار است. از بین دو مؤلفة مخاطبشناسی نیز تأثیر سبک زندگی بر رضایت مخاطبان سینما معنیدار است ولی تأثیر مسائل اجتماعی معنیدار نمیباشد.