این تحقیق از نظر روش تحقیق به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد و از مناطق شمال، مرکز، جنوب، شرق و غرب که از بین آنها به صورت تصادفی، پرسشنامه بین 384 نفر تقسیم شده است و از هر منطقه تعداد 96 پرسشنامه توزیع و جمعآوری و در نهایت با استفاده از نرمافزارسspss ، دادهها تجزیه و تحلیل میشوند. نتایج به دست آمده، نشان میدهد وجود برنامههای سفر به خیر و تازههای ترافیکی، رابطه مثبتی باارتقاء فرهنگ ترافیکی دارد. بافرض اطمینان 95 درصد میتوان اظهار داشت وجود برنامه- هایی مانند سفر به خیر و تازههای ترافیکی، رابطه مثبتی با ارتقاء فرهنگ ترافیکی دارد و با افزایش پخش برنامههایی با مضامین ترافیکی، فرهنگ ترافیکی نیز ارتقاء مییابد. این یافتهها، نشان میدهند که طبقه اجتماعی مخاطبان برنامههای تلویزیونی، رابطه مثبتی با ارتقاء فرهنگ ترافیکی دارند و علاوه بر آن، بین محل جغرافیایی و ارتقاء فرهنگ ترافیکی، رابطه معناداری برقرار است. در نهایت، از تحلیل دادهها نیز به این نتیجه دست مییابیم که وجود برنامههای ترافیکی، به ویژه تفکیک جنسیت، سبب افزایش فرهنگ ارتقاء ترافیکی میشود. با توجه به نتایج دادهها بین اثرپذیری مخاطبان در مناطق مختلف تهران، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین با فرض اطمینان 95 درصد میتوان اظهار داشت تاثیرپذیری افراد در مناطق مختلف متفاوت است.