پول و پارتی

“تو زمونه‌ای که همه عاشق پولت میشن، عاشق خونه‌ات میشن، عاشق ماشین زیر پات میشن، یکی پیدا شده عاشق خودت شده…” دیالوگ مهم اما کلیشه‌ای فیلم پول و پارتی؛ جمله‌ای که باعث میشود تا شاهد (ساعد سهیلی) بتواند نظر دنیا (پردیس احمدیه) را جلب کند و داستان عاشقانه این دو نفر از اینجا به بعد آغاز می‌شود.
پول و پارتی فیلمی ۹۰ دقیقه‌ای، ساخته سعید سهیلی در ژانر کمدی و عاشقانه است. برخی بازیگران این فیلم عبارتند از: ساعد سهیلی، پردیس احمدیه، امیر جعفری، نیوشا ضیغمی و…. نوع ژانر فیلم، شخصیت‌های اصلی و تجارب موفقشون در فیلم‌های مختلف و خاطرات خوبی که توانستند در ذهن افراد هک کنن به خودی خود مولفه‌های مهمی هستند که مخاطب را برای تماشای این فیلم جذب می‌کند.
داستان درباره “شاهد” و “دنیا” است که با دیدن سکانس‌های ابتدایی فیلم متوجه می‌شوید هر دو از خانواده‌ای دیپلمات و بلندمرتبه هستند و قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. غافل از اینکه…

خودکشی نویسنده
موقع تماشای فیلم به این پی می‌برید که نویسنده سعی داشته تمامی تلاش خود را برای یکنواخت نبودن و قرار دادن شوک‌های مختلف در فیلمنامه انجام دهد تا در دقایق اول مخاطب به راحتی تا انتهای داستان را متوجه نشود اما دیالوگ‌های کلیشه‌ای و متعدد در کنار مدل بازی بازیگران باعث شده تا مخاطب خیلی با فیلم ارتباط برقرار نکند و تصورات از بازیگران و این فیلم خدشه‌دار شود.
واقعا خارج از تصور است که ساعد سهیلیِ لاتاری یا پردیس احمدیِ پوست‌ شیر و بقیه بازیگران، بتوانند انقدر مصنوعی در این فیلم بازی کنند.
دیالوگ با لحن‌ بازیگر، لحن‌ با حالت چهره و بدن و مواردی از این دست که هیچگونه همخوانی با هم ندارد باعث ایجاد بازی‌هایی کاملا مصنوعی شده‌است.

گمشده سینما
مسئله‌ای که در سینمای ایران بسیار عجیب است، گم‌شدن معنای ژانر کمدی در آثار رسانه‌ای است. اساسا معنای کمدی تغییر یافته و کیفیت تولیدات به نسبت سریال‌ها و برخی سینمایی‌های دهه‌های قبل کاهش تاسف‌برانگیزی داشته است؛ بجای تمرکز و تقویت دیالوگ‌ها، شوخی‌های سالم و حرکات و مدل ایفای نقش بازیگران، مرسوم شده تا از شوخی‌های جنسی، قرار دادن آهنگ‌های متعدد شاد و نشان دادن برخی حرکات موزون جهت ساخت یک اثر کمدی استفاده شود! نکته‌ای که پس از تماشای این فیلم مهر تائید به آن زده می‌شود.

موزیک ویدئویی جذاب!
پخش آهنگ‌های مختلف ایرانی و خارجی در موقعیت‌های مختلف و برخی سکانس‌های اجرا و همخوانی بارها این کلمه را موقع تماشای فیلم در ذهنم متبادر می‌کرد که فیلم بیشتر بدرد تبدیل شدن به موزیک ویدیو می‌خورد و اینگونه جذاب‌تر است.
نکته جالب و بحث برانگیز استفاده از دو آهنگ در فیلم بود که هنوز متوجه لزوم وجود این دو آهنگ نشده‌ام: آهنگ “بزنم نفت در بیاد” تتلو و آهنگ مهستی که هر دو کاملا باتوجه به محتوا و موقعیت مدنظر سازندگان فیلم قابلیت جایگزینی با آهنگ‌ خواننده‌های مطرح و مجاز دیگری را داشتند.

هدف اینگونه تصویرسازی‌ها چیست؟
نکته‌ای که درباره آثار سینمایی به چشم میخورد، زیر سوال بردن برخی مفاهیم مهم، نمادسازی‌ و تصویرسازی‌های غلط است. مدت‌هاست که فضای زدن مذهب و مذهبی‌ها باب شده‌است و دائما در فیلم‌های مختلف تکرار شده و ذهن مخاطب را شکل می‌دهند.
تصویری که از زنان چادری و محجبه نشان داده می‌شود، تمسخر دیپلمات‌ها و مذهبی‌های یقه بسته‌؛ معمولا این افراد در آثار مختلف با عناوینی مانند: شلختگی، دروغگویی، دورویی، کم هوش و… نشان داده می‌شوند و این تصویر در حال تثبیت در سینمای ایران است. البته محتواها و برخی مفاهیم معنوی نیز به از این روند جان سالم به در نبرده‌اند و با موقعیت و نوع بیان عبارات، مورد تمسخر واقع می‌شوند، مثل قسم خوردن‌های بی‌مورد به نام خدا، دعا، صلوات، ان‌شاءالله و…
در فیلم پول و پارتی در صحنه‌های مختلف و خانواده شاهد، خانواده‌ای دیپلمات و مذهبی هستند و شما آنها را با ظاهری چادر خانم‌ها، تسبیح بدست داشتن، یقه بستن پدر شاهد، به همراه نوع خاص ادای کلمات و حالات معنوی همین تصویر را به صورت ناخودآگاه در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند زیرا ایفای نقش اصلی آنها با مفاهیمِ دروغگویی، ریا، دورویی و… همراه است.

زن جنس مصرفی!
پول و پارتی یکی از فیلم‌هایی است که نقش و جایگاه زن به همراه شوخی‌های جنسی به نمایش گذاشته می‌شود و کاملا جمله زن جنس دوم را به تصویر می‌کشد.
گلی که طی اتفاقاتی زن صیغه‌ای شاهد میشود و تصویر زنی آویزان و گدای عشق و محبت را نشان می‌دهد و در دیالوگی که بین شاهد و پدرش برای اسم نبردن مستقیم از گلی رخ می‌دهد، گلی به ماشین تشبیه می‌شود عینا این جملات که “عکس عقب و جلو ماشین رو برای تو فرستاده شده!” یا اینکه من فقط “یدور ساده باهاش زدم” به حدی شوکه‌کننده هستند که تا بعد از اتمام فیلم فراموش کردن این مدل از تحقیر و زیر سوال بردن زن امکان‌پذیر نیست. انگار شخصیت گلی برای تحقیر و زیر سوال بردن زنان ساخته شده‌است. این فقط یک نمونه از شوخی‌های جنسی در طول این فیلم است و برخی صحنه‌ها با حرکات و تیکه‌ و کنایه‌هایی خاص وظیفه انتقال این مفاهیم را بر عهده دارند.

خانواده‌ای وجود ندارد.
در این فامیل به صورت کامل قبح مهم بودن و چهره خانواده مثل دیگر آثار سینما به صورت کامل میشکند، پدری که جایگاه و حرمتش حفظ نمیشود، الفاظ و فحش‌هایی که بکار برده میشوند، نوع تعامل و خطاب خواهران و برداران باهم، نشان دادن اینکه در نهایت خانواده اگر برای یکدیگر منفعت مادی‌ای را رقم نزنند اتحاد و کنار هم بودن معنایی نخواهد نداشت، یا اینکه راه رسیدن و به کرسی نشاندن حرف خود در خانواده دادن برخی امتیازات و آوانس‌‌ها به بقیه یا خودکشی است!
بله خودکشی…
در خانواده شاهد به قولی دموکراسی برقرار است و با رای‌گیری برخی تصمیمات گرفته می‌شد، در دو جا یکبار پدر شاهد و بار دیگر خودِ شاهد، با شکستن بطری شیشه‌ای و نزدیک کردن آن به رگ خود استیصال خود را برای عوض کردن رای اعضای خانواده نشان می‌دهند.

جمع‌بندی
در کل فیلم پول و پارتی از آن دسته آثاری‌ست که تماشای آن در جمع خانوادگی پیشنهاد نمی‌شود، همچنین انتخاب عنوان کمدی برای این فیلم کاملا اشتباه بوده و غیر از چند سکانس محدود کمدی‌ای در آن جریان ندارد صرفا یک فیلم عاشقانه است و در آن ناهنجاری‌‌ اجتماعی مختلفی مانند: شوخی‌ها و صحبت‌های کنایه‌آمیزی مثبت هجده، شرط ‌بندی، دروغ، کلاه‌برداری، نگاه جنسیتی و ابزاری به زن، موسیقی و … دیده می‌شود.
استفاده از هر روشی برای تغییر شرایط و وضع موجود، از دیگر پیام‌های منفی این فیلم است. در این اثر، هر کس سعی دارد به نوبه خود، با انجام رفتارهایی غیراخلاقی مثل دروغ‌گویی، شرایط‌ش را بهبود ببخشد. با اینکه در نهایت، این روش جواب نمی‌دهد، اما مورد سرزنش نیز واقع نمی‌شود.
در نهایت اگر فقط دنبال گذراندن زمان خود و سرگرمی هستید و عین حال خیلی برایتان محتوای فیلم اولویت ندارد پول و پارتی می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.