نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» او را در همین روزها تصور می‌کند. این نمایش کار نیما گودرزی است که آن را با تلفیقی از داستان شازده کوچولو و نمایشنامه کرگدن اوژن یونسکو و تعزیه ایرانی روی صحنه برده است. این نمایش برای سومین بار در کارگاه نمایش تئاترشهر روی صحنه رفت.

نیما گودرزی کارگردان و بازیگر این نمایش درباره نحوه شکل گیری شازده کوچولو در جهان امروز می گوید: یک روز که در میدان انقلاب راه می‌رفتم، دو دختربچه مدرسه‌ای را دیدم که جلوی من همراه مادرهایشان راه می‌رفتند. این دختربچه‌ها دو تا کوله‌پشتی داشتند. روی یکی از کوله‌پشتی‌ها عکس یک فضانورد بود و روی دیگری تصویر گل دیده می‌شد. این دو راجع به همه چیز صحبت می‌کردند، جز چیزهایی که مربوط به جهان کودکی است. مثل انواع بازی‌های کامپیوتری و حافظه موبایل. احساس کردم جهان کودکی در سال ۲۰۲۳ تغییر کرده است. فکر کردم تکلیف این بچه‌ها چیست؟ امکانات آنها از زمان کودکی ما خیلی بیشتر است، اما آرمان خواهی و اصالت انگار در حال از بین رفتن است. کتاب شازده کوچولو را ورق زدم و فکر کردم اگر الان شازده کوچولو به زمین بیاید، چه اتفاقی می‌افتد؟ دیدم دیگر نمی‌تواند همان شازده کوچولو باشد. خود نویسنده هم اگر امروز این داستان را می‌نوشت، به شکلی که آن زمان نوشته، این کار را نمی‌کرد.

 با همین ایده کم‌کم یک اقتباس آزاد از این کار کردم. اما دیدم  ایده‌ام را کامل نمی‌کند. به همین دلیل سراغ نمایشنامه «کرگدن» اوژن یونسکو رفتم. با توجه به نمایشنامه کرگدن احساس کردم شازده کوچولوهای امروزی می‌توانند تبدیل به کرگدن شوند. وقتی هم تبدیل به کرگدن شوند، حرف شخصیت برانژه را که در نمایشنامه سعی می‌کند، از کرگدن شدن بقیه جلوگیری کند، نمی‌فهمند. شخصیت برانژه در نمایش ما اسم ندارد، اما همان نقش برانژه را دارد، ولی کسی به حرفش گوش نمی‌دهد و در آخر هم او را خفه می‌کنند.

گودرزی درباره تلفیق هنر تعزیه با این نمایش گفت: تعزیه اصیل‌ترین نوع نمایش ایرانی است. من هم از دوران کودکی با تعزیه آشنا بوده‌ام و به آن حس نوستالژی دارم. فکر کردم می‌توانم بستر کار را بر تعزیه بگذارم. در نهایت با مفاهیم اگزیستانسیالیسم، ابزورد و تعزیه کار در یک فضای کارگاهی شکل گرفت.

برای شکل گیری این اثر فراخوانی برای انتخاب بازیگر داده شد و 50 بازیگر خانم و آقا تست شدند. حاصل این کار ۴ بازیگر بود که تمرین‌ها را با آنها بر اساس ایده و ذهنیتی که کارگردان داشت، شروع کرد. گودرزی طرحی داشت همراه با کتاب شازده کوچولو و نمایشنامه کرگدن که بر اساس آن پیش رفت  و در روال کار متن نمایش را نوشت.

کارگردان این اثر با اشاره به اینکه اجرا برای سومین بار تمدید شده است و این یعنی حتما استقبال خوبی از آن شده است می گوید: ما در کارگاه نمایش، یعنی کوچکترین سالن تئاترشهر اجرا می‌رویم و معنی این استقبال به نظرم جز عشق بچه‌ها و صداقتشان در کار و این که همه با دلمان کار کردیم نیست. این بچه‌ها به خاطر تئاتر ایستادند و کار کردند و جوابش را هم گرفتند. فقط این مسئله باقی است که دوستانی که باید از ما حمایت کنند، این کار را بکنند. این به نظرم خیلی مهم است.

همشهری