این رویداد با هدف تجلیل از منتقدان و نویسندگان برتر سینمایی، شناخت استعدادهای نو و ارج نهادن به نقد و نوشتار، در یک بخش اصلی و به همت انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمای ایران برگزار می شود.

فراخوان هفتمین رویداد نوشتار سینمای ایران در مردادماه سال جاری منتشر شد و بخش اصلی آن شامل چهار جایزه در چهار رشته بود: بهترین نقد سینمایی، بهترین یادداشت سینمایی، بهترین گفتگوی سینمایی و بهترین ترجمه سینمایی.

پنج منتقد از اعضای انجمن منتقدان آثار سینمایی، داوری هفتمین آیین نوشتار سینمایی را برعهده دارند. رامتین شهبازی، مازیار فکری ارشاد، رضا صائمی، امیررضا نوری پرتو و محمد هاشمی داوری آثار هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران را برعهده دارند. با پایان مهلت دریافت آثار در پایان شهریور ماه، این هیات داوری کار بررسی آثار را شروع کرده‌اند.

دبیری این رویداد را محمدرضا لطفی عضو هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی، فیلمساز، نویسنده و منتقد سینمایی بر عهده دارد.

محصولات و سریال‌های شبکه نمایش خانگی شامل مسابقه و داوری نیستند و همچنین در این دوره بخش تلویزیون حذف شده است.

داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران

دکتر رامتین شهبازی: پژوهشگر و مدرس حوزه‌های میان‌رشته‌ای با تأکید بر سینما و تئاتر است که در این زمینه تاکنون چندین کتاب را تألیف و ترجمه نموده و چندین مقاله علمی را نیز در کنفرانس‌های داخلی و خارجی ارائه و منتشر کرده‌است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ادبیات نمایشی کسب نموده است

وی از سال 97 مدیر گروه سینما در دانشکده هنر دانشگاه سوره شد و در دانشگاه های تهران، دانشگاه هنر و آزاد اسلامی نیز به عنوان استاد مدعو تدریس انجام داده است.

از جمله تالیفات او می‌توان به کتاب‌های «جستاری در جامعه شناسی فیلم»، «نشانه‌شناسی فرهنگ تئاتر» و «ادبیات پهلوی» اشاره کرد. این منتقد و پژوهشگر نگارش مقالاتی چون «بررسی تاثیر هنر نقاشی در گونه نمایشی پرده خوانی»، «تئاتر سنتی و آیینی»، «مطالعه بر بازی زبانی مرکز»، «حاشیه در نمایش آیینی سنتی سیاه بازی»، «مطالعه ای بر نمایشنامه توپ لاستیکی» را در کارنامه کاری خود دارد.

مازیار فکری ارشاد: نویسنده، مترجم و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و کارشناسی علوم سیاسی
او فعالیت رسانه‌ای را از ۱۳۷۸ شروع کرده و سردبیر ماهنامه سینمایی ۲۴ (۱۳۹۸-۱۴۰۰)، سردبیر رسانه سینمااعتماد (۱۳۹۹-۱۴۰۰) بوده و سابقه همکاری با ماهنامه‌های فیلم، دنیای تصویر، فیلم‌نگار و فیلم‌امروز را در کارنامه دارد.

رضا صائمی: نویسنده، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران است و از سال ۱۳۸۲ به عنوان منتقد سینما در روزنامه‌های شرق، جام‌جم، ایران، اعتماد، هم‌میهن، همشهری و اطلاعات همکاری کرد و از سال ۱۳۸۵ در مجله فیلم، خبرآنلاین، سینما سینما، سروش، هنر و تجربه و… نوشته است.

امیررضا نوری پرتو: منتقد و نویسنده سینمایی و نویسنده فیلم نامه سینمایی »پیتوک« )به کارگردانیِ »سیّد مجید صالحی، 1398( می باشد.

محمد هاشمی: کارشناسی مهندسی مکانیک در دانشگاه مازندران، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی در دانشگاه سوره، دانشجوی دکترای فلسفه هنر در دانشگاه علوم و تحقیقات است. هاشمی 20 سال سابقه ی نگارش فیلم و تئاتر در مطبوعات ایران، نگارش مقالات پژوهشی درباره ی سینما و تئاتر را دارد.