۲۰سال پیش بود که ساخت پروژه سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی کلید خورد. فیلمی که طبق گزارش‌های رسانه‌ای در آن زمان نزدیک به ۲میلیارد تومان هزینه شده و البته گویا هنوز هم در گیرودار ادیت و اصلاح است. به همین روال، نزدیک به دو دهه است که هر سال وقتی به نیمه‌های خرداد و مناسبت ارتحال امام خمینی(ره) نزدیک می‌شویم، خبرهایی درباره این فیلم که داستانش روایتگر زندگی دوران کودکی ایشان است، در رسانه‌ها منتشر می‌شود. فیلمی دیده نشده اما بسیار پرحاشیه از یک فیلمساز خبرساز!

در کنار همه حواشی فیلم در این ۲۰سال، حالا خبر رسیده که قرار است ابزارهای هوش مصنوعی به کمک سازندگان بیایند و برخی اصلاحیه‌ها را روی فیلم انجام دهند. جالب اینکه فیلم در دوران گوشی‌های تلفن همراه غیرهوشمند، یعنی دوران معروف شده به نام گوشی دکمه‌ای نوکیا ۱۱۰۰ کلید خورد و حالا با کمک ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی قرار است ویرایش شود. این موضوع در حالی مطرح شده که محمدرضا شرف‌الدین، تهیه کننده فیلم پیش‌تر گفته بود: «اکثر کسانی که کار را تا این مرحله دیده‌اند، تاکید دارند این فیلم باید حتما سر و سامان بگیرد و از آثار ماندگار در تاریخ سینمای ایران خواهد شد و در واقع فیلمی بالاتر از قد و قواره سینمای ایران ساخته شده است.»

درباره فرزند صبح

فرزند صبح، روایتگر زندگی امام خمینی در دوران کودکی تا هفت‌سالگی است. این فیلم با حضور بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری، هدیه تهرانی، آتیلا پسیانی، محمدرضا شریفی‌نیا، الیکا عبدالرزاقی و…ساخته شده است؛ عبدالرضا اکبری نقش امام خمینی (ره) را در سکانس‌هایی کوتاه ایفا کرده و بعد کل فیلم فلش‌بک به کودکی سید روح‌الله خمینی است. گفته می‌شود که پیش از این قرار بوده جمشید هاشم‌پور به جای عبدالرضا اکبری نقش امام را در دوران میانسالی بازی کند. فیلم‌نامه فرزند صبح را هم بهروز افخمی نوشته و البته انتقادهای بسیاری را هم درباره روایتش دریافت کرده است. با این حال گفته شده که نسخه تدوین شده سیف‌الله داد را حجت السلام سیدحسن خمینی دیده و تایید کرده است. به گفته افخمی، این تاییدیه نشان از تایید فیلم‌نامه هم دارد و این در حالی است که حسن خمینی توصیه به تدوین نسخه بلندتری از فیلم هم داشته است.

نمایش محدود

 نخستین نسخه سینمایی فیلم در جشنواره بیست‌‌ونهم فجر رونمایی شد؛ اما کیفیت پایین فیلم، نه‌تنها صدای اعتراض منتقدان و اهالی رسانه را بلند کرد، بلکه خود افخمی نیز همان زمان اعلام کرد که این فیلم، فیلم او نیست. اعتراض افخمی، به نسخه نمایش‌داده‌شده در جشنواره بود؛ چراکه معتقد بود تدوین این فیلم، مورد قبول او نیست. این دعوا، تا پایان دهه۹۰ ادامه داشت تا اینکه سال۱۴۰۰، اخباری مبنی بر رفع مشکلات این فیلم منتشر شد. اوایل بهمن‌ماه این سال، افخمی در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که فرزند صبح از ۱۵خرداد۱۴۰۱ به روی پرده می‌رود. اتفاقی که البته میسر نشد تا طلسم نمایش این فیلم، همچنان شکسته نشود.

امداد از هوش مصنوعی

روز گذشته در خبری که ایسنا منتشر کرد، موضوع فیلم فرزند صبح دوباره در کانون توجه قرار گرفت. بهروز افخمی در گفت‌وگویی با این رسانه در پاسخ به اینکه آیا «فرزند صبح» را که روایتی از کودکی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی است، در آستانه فرا رسیدن ۱۴خردادماه اکران نمی‌کند، بیان کرد: می‌خواهم دوباره روی این فیلم کار کنم و درواقع با استفاده از امکاناتی که هوش مصنوعی به وجود آورده، کارهایی را انجام خواهم داد.

او افزود: البته کار چشمگیری قرار نیست انجام شود؛ ولی مثلا در جاهایی که آثار گریم سنگین بازیگر به چشم می‌آید، می‌توان با هوش مصنوعی کار تمیزتری ارائه کرد. افخمی با اشاره به اینکه قبلا هم می‌خواست یک کپی سیاه و سفید از فیلم داشته باشد، ادامه داد: برای نمایش فیلم که احتمالا همزمان با سالروز ولادت امام خمینی (ره) خواهد بود، در تلاش هستم که کپی سیاه و سفید هم آماده شود تا در سالن‌های سینما هم نسخه رنگی و هم نسخه سیاه و سفید اکران شود. این کارگردان اواخر سال گذشته نیز گفته بود: فکر می‌کنم «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که ساخته‌ام و دوست دارم این آخرین فیلم من به‌عنوان کارگردان سینما در ایران باشد.