زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور از جمله کارگردان‌های شناخته شده و اثرگذار در سینمای دفاع مقدس با نگاهی اجتماعی است. به همین منظور موزه سینما نشستی تحلیلی درباره سینمای این کارگردان فقید سینمای ایران در روز چهارشنبه ۵ مهر ساعت ۱۶ در سالن فردوس برگزار می‌کند.

در این نشست بخش‌هایی از آثار زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور به نمایش درمی‌آید و اکبر نبوی پژوهشگر، روزنامه‌نگار، منتقد سینما و از دوستان این کارگردان نامدار سینمای دفاع مقدس به مدت سه ساعت به تحلیل و گفتگو از زوایای مختلف می‌پردازد.

زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور در کارنامه هنری خود ساخت آثار ماندگاری همچون «نجات یافتگان»، «سفر به چزابه»، «قارچ سمی»، «بلمی به سوی ساحل»، «هیوا»، «مزرعه پدری»، «افق»، «نینوا»، «میم مثل مادر» و … را داشته است.

کارگردان سینمای دفاع مقدس

رسول ملاقلی پور تهیه کننده ، کارگردان و فیلمنامه نویس اهل اردبیل بود که در ابتدا با عکاسی فعالیت هنری خود را آغاز و در زمان شروع جنگ هشت ساله این هنر را به صورت حرفه ای دنبال نمود. پس از آن به ساخت فیلم های کوتاه و فیلم های مستند روی آورد.

ملاقلی پور از کارگردانان سینمای جنگ و اجتماعی ایران بود و توانست با فیلم پرواز در شب، لوح زرین بهترین فیلم و با فیلم هیوا دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند. پس از فوت ملاقلی پور «نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر» برای یک عمر فعالیت به خانواده وی اهدا شد.

نگاهی کوتاه به زندگی رسول ملاقلی پور

رسول ملاقلی‌پور در ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ در تهران متولد شد و به خاطر فقر مالی خانواده، موفق به ادامه تحصیلات متوسط نشد. در سنین نوجوانی عکاسی را به صورت آماتور شروع کرد و در ۱۳۵۴ بازیگری تئاتر را به خاطر فن بیان و از میان بردن لکنت زبان انتخاب کرد اما عکاسی را به شکل حرفه‌ای ادامه داد.

ملاقلی پور در ۱۳۵۹ و با شروع جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار از آخرین روزهای مقاومت در خرمشهر عکس و خبر تهیه می‌کرد. با آخرین نفرات مجبور به عقب نشینی به شرق خرمشهر شد، این در حالی بود که با دوربین سوپر ۸ توانست برای بار دوم فیلمبرداری را همزمان با عکاسی تجربه کند. لذت و حس فیلمبرداری باعث شد تا او تجربیات عکاسی و ظهور و چاپ در لابراتوار را این بار از ویزور فریم‌های متحرک ببیند.

او نخستین تجربه داستانی به طریقه ۱۶ میلیمتری را مشترک با حسین منزه زیر نظر فرامرز باصری فیلمبرداری و کارگردانی کرد. پس از آن، فیلم ۱۶ میلیمتری سقای تشنه لب را به عنوان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان برای حوزه اندیشه و هنر اسلامی ساخت.

ملاقلی پور که در حال تهیه مقدمات ساخت فیلم مستند «شش گوشه عرش» درباره حرم امام حسین (ع) و بازنویسی فیلمنامه «عصر روز دهم» بود که در ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ در اثر سکته مغزی دار فانی را وداع گفت.

روابط عمومی موزه سینما