اظهارات رئیس هیئت مدیره خانه سینما در واکنش به ممنوع‌الکار شدن زنان سینماگر کشف‌حجاب کرده و ادعا‌های بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما به عنوان دو صنف مهم خانه سینما، نشان می‌دهد که برخی افراد و جریانات خاص به دنبال التهاب‌آفرینی در سینما و متوقف کردن روند رو به جلوی آن هستند، ولو با اظهار تأسف از رونق سینما‌ها یا تشکیک در آرای صادره از قوه قضائیه! واکنش روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی به این اتفاقات و برملا کردن پشت‌پرده این پدرخوانده‌های سینمایی جالب توجه است.

سنگ‌اندازی در مسیر آرام، اما رو به رشد سینما و تولیداتش از سوی برخی صنوف زیرمجموعه خانه سینما که مسئول گرم کردن تنور سینما هستند و همچنین ابراز تأسف آن‌ها از آشتی مجدد مخاطب با سالن‌های سینما از آن دست اتفاقاتی است که در هیچ کجای دنیا نمونه و مشابهی ندارد! برای روشن‌تر شدن ابعاد و زوایای مختلف این خودزنی عجیب باید به ۱۳ روز پیش برگردیم.

روز دوم آبان حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد زنان سینماگری که تحت تأثیر فتنه سال گذشته اقدام به کشف‌حجاب کرده و همچنان بر مسیر اشتباه و قانون‌شکنانه‌شان اصرار دارند، بدون نام بردن از کسی گفته بود: «آن‌ها به دلیل محدودیتی که برای‌شان وجود دارد نمی‌توانند در فیلم‌های سینمایی بازی کنند. آثار قبلی‌شان به تدریج منتشر می‌شود که مالکان فیلم‌ها متضرر نشوند، چون سرمایه زیادی خرج شده است ولی از این به بعد نمی‌توانند در فیلم جدیدی بازی کنند.»

وقتی قانون‌شکنان نگران قانون می شوند

یک روز پس از اظهارات ایل‌بیگی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که زنان سینماگر کشف‌حجاب کرده امکان فعالیت نخواهند داشت. البته وزیر ارشاد پیش از این در دوم مهرماه در همین رابطه گفته بود: «بازیگران زنی که کشف‌حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشند. ما در حوزه فرهنگ و هنر در خدمت عزیزانی هستیم که ملزم به قانون هستند. اکثریت اهالی فرهنگ و هنر همراه با قانون هستند، اما اگر کسی اصرار دارد که به قانون‌شکنی تجاهر کند، طبیعتاً قانون نمی‌تواند از او حمایت لازم را داشته باشد.»

چهارم آبان‌ماه محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت مدیره خانه سینما در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد در گفتگو با رسانه‌ای که نانش را در دوقطبی‌سازی‌های بدلی می‌پزد، گفته بود: «براساس کدام قانون این حکم صادر شده‌است که کسی را که تمایل به کار دارد، از شغلش منع می‌کنند؟ محدودیت‌هایی هم اگر وجود دارد باید از جانب قوه قضائیه باشد و آن‌ها هم بر مبنای قوانین عمل کنند. اینکه در لایه‌های زیرین توسط وزیر یا مدیرکل این اظهار‌نظر‌ها صورت می‌گیرد، باید مشخص شود براساس کدام قانون این حکم صورت‌بندی و صادر شده‌است. در حال حاضر تعداد زیادی از همکاران سینمایی ما اعم از زن و مرد اصلاً مدت‌هاست که کار نمی‌کنند، ولی متأسفانه آقایان در تریبون‌های‌شان مدام از رونق و گسترش فعالیت حرف می‌زنند.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما درحالی از رونق سینما ابراز ناراحتی می‌کند که باید به طور عادی به دنبال رونق بخشی و گرم کردن تنور تولیدات سینما و چرخیدن چرخ سینما باشد تا چرخ زندگی و معیشت جمعیت ۲۶ هزار نفری خانواده بزرگ سینما هم بچرخد. در عین حال کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما به عنوان دو صنف مهم خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای تند از اظهارات و مواضع عسگرپور حمایت کردند.

گروگان گیری به سبک پدرخوانده های سینما

در واکنش به این دورهمی و بیانیه بازی چند عضو خانه سینما که سال‌هاست با اقداماتی مثل دستکاری اساسنامه و سیاسی بازی زندگی و معیشت چند هزار نفر سینماگر شریف را به گروگان گرفته‌اند، روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود می‌نویسد: «تئوری‌بازی‌ها در حال تکمیل است. وقتی حتی دبیرکل سازمان ملل که باید خواب را به خود حرام کند تا بلکه یک کودک کمتر در سرزمین فلسطین به خاک و خون کشیده شود، دغدغه کشف‌حجاب چند بازیگر قانون‌شکن ایرانی را پیدا می‌کند یعنی نقشه پیچیده براندازان و معاندان وارد مرحله جدیدی شده که قرار است سینمای ایران یکی از بازیگران اصلی‌اش باشد!»

سهرابی با تأکید بر اینکه همه می‌دانیم دشمن پنهان سینمای عادلانه و سالم چه کسانی هستند و دوباره چه خواب آشفته‌ای برایش دیده‌اند، ادامه می‌دهد: «متهم ردیف اول کاستی‌ها و خرابی‌های سینما آن‌هایی هستند که در هر دوره که به دور از کانون قدرت بوده‌اند آب را گل‌آلود کرده‌اند تا ماهی خود را از آن بگیرند و وارد جدال با مسئولان شده‌اند برای آنکه فراموش نشوند و سینما را وارد حاشیه کنند تا مبادا دیگران آن را به قله و قدرتی برسانند! یک بار برای همیشه بگویید از جان نحیف این سینما چه می‌خواهید. با رفتار نامناسب و خودخواهانه خود معیشت بیش از ۲۶ هزار نفر از خانواده بزرگ، شریف و ارجمند سینما در سراسر کشور را به گروگان گرفته‌اید که چکار کنید. از قانون‌شکنان حمایت می‌کنید که برای خود ژست اپوزیسیون دست و پا کنید؟ که بگویید ارتباطی با حاکمیت ندارید؟ شما که صفر تا صد امور مالی، اداری، حرفه‌ای و هنری‌تان در گرو همکاری‌تان با حاکمیت بوده ادعایتان باور‌پذیر است؟! چه سود هنگفتی در این اختلاف و دعوا هست که رهایش نمی‌کنید؟!»

رانتخواران سینما

مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی می‌افزاید: «شما سی، چهل نفر که خود را پدرخوانده سینما می‌دانید و در همه هیئت مدیره‌ها، شورا‌ها و مراکز تصمیم‌گیر فعالانه حضور داشته‌اید و هم‌اینک هم حضور دارید و بیشترین رانت‌ها، خدمات، پروژه‌ها و حمایت‌ها را هم از بیت‌المال دریافت کرده‌اید همواره وقتی فضای سینما را آرام، پر رونق، شکوفا و موفق می‌بینید دست به کار می‌شوید برای آنکه فضا را غبارآلود کنید! در سوی دیگر، اما همانگونه که از شواهد امر پیداست آنچه برای مدیران فعلی سازمان سینمایی مهم است نه شعار و مصاحبه و بیانیه پی‌درپی یک اقلیت سودجو و قدرت‌طلب، بلکه رضایت خاطر قاطبه سینماگران و سینمادوستان و مخاطبان سینماست که به شهادت آمار و ارقام بهتر و قابل دفاع‌تر از هر دوره دیگری است.»

سهرابی در پایان خاطرنشان می‌کند: «به جای اختلاف‌افکنی با مصاحبه و بیانیه، شجاعانه وارد میدان شوید و اقدام به تولید کنید و اتفاقاً از همان‌هایی که سنگ‌شان را به سینه می‌زنید استفاده کنید و سپس به اکران عمومی برسانید. میزان صداقت و ارادت شما به این سینما و اهالی‌اش و علی‌الخصوص بازیگران کشف‌حجاب‌کرده‌اش این‌گونه اثبات خواهد شد نه با شعار و مصاحبه و بیانیه!»

جوان آنلاین