رابطه تقدیرگرایی و بهرهمندی از رسانههای ارتباطی در بین شهروندان ارومیه به عنوان هدف اصلی این تحقیق مطرح شده است. متغیر تقدیرگرایی بر اساس نظریه راجرز به عنوان متغیر ملاک مطرح است و متغیر رسانههای ارتباطی بر اساس نظریه وابستگی و استفاده و رضامندی به عنوان متغیر مستقل مطرح شده است. حجم نمونه این تحقیق به روش نمونهگیری تصادفی متناسب با جامعه آماری شهروندان شهر ارومیه برابر با 384 نفر است. در این تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای جمع- آوری دادههای مورد نیاز بهره برده و به منظور بررسی پایایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ برابر82/0 استفاده شدهاست. نتایج حاصل ازتحلیل دادهها و یافتههای تحقیق نشان دادکه بین تقدیرگرایی و استفاده شهروندان از ماهواره، مجلات، رادیو،اینترنت رابطه معنادار وجود داشته است و بین تقدیرگرایی و استفاده شهروندان ازتلویزیون، کتاب، روزنامه رابطه معنادار وجود ندارد و همچنین براساس نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه متغیرهای زمینهای جنسیت و سطح تحصیلات با متغیر ملاک رابطه معنادار وجود داشتهاند و رابطه متغیر نوع شغل بامتغیر ملاک رابطه وجود نداشته است و همچنین یافتهها نشان میدهد که رسانه های ارتباطی7/8 درصد تقدیرگرایی را تبیین میکنند.