روز شلوغ سینما ملت 

گزارشی از روز اول جشنواره چهل و یکم

چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران این بار بیش از سال گذشته مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است. به شکلی که در اولین روزهای رزرواسیون جشنواره بیش از ۹۰ درصد بلیط‌ها فروش رفت. در اولین روز اکران و نمایش فیلم‌های جشنواره تهران، شاهد حضور گسترده هنرمندان، بازیگران سینما و همچنین خیل گسترده علاقمندان هستیم.

تماشاگران علاقه‌مند بعد از دیدن فیلم‌ها با یکدیگر گفتگو می‌کنند و از موفقیت و یا عدم موفقیت کارگردانانی که فیلم‌های حاضر در جشنواره دارند صحبت می‌کردند. استقبال گسترده مخاطبان به گونه‌ای بود که افراد در سالن نمایش بدلیل پر بودن صندلی ها روی پله ها می‌نشستند.

حضور عوامل هر فیلم در سالن اکران اثر و گفتگوی بی‌واسطه بامخاطبین فیلم از نکات ارزشمند چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بود.

 

شعار جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه

در دوره چهل‌ویکم با تاکید بر “بومی‌گرایی در ژانر” شعار “جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پذیرای جهان خیال‌انگیز تو” سرلوحه کار قرار گرفته است و به فیلم‌هایی که به عنصر تخیل و روایت خلاقانه توجه داشتند، نگاه ویژه‌ای شده است. در این دوره  فیلم‌سازان استان‌های مختلف کشور، بر اساس تجربه زیسته، جلوه‌ای از فرهنگ‌ها، آیین و رسوم، زندگی شهری و زیست قومی خود حضور پررنگی دارند که باعث ایجاد انگیزه برای هنرمندان استانی خواهد بود.

بخش‌های جشنواره چهل و یکم

بخش مسابقه سینمای ایران در بخش‌های داستانی، پویانمایی، مستند و تجربی، فیلم های خود را به نمایش درمی‌آورد و مسابقه سینمای بین‌الملل در بخش اصلی و هوش مصنوعی، وهمچنین بخش‌های جانبی شاخه زیتون، بخش استعداد نو و بخش جانبی نمایش، منتخبی از آثار برگزیده فیلم کوتاه ایران و جهان به نمایش درخواهد آمد.

هوش مصنوعی و جشنواره چهل و یکم

جشنواره بین‌­المللی فیلم کوتاه تهران دو بخش جدید را به منظور شناسایی، پرورش و توانمندسازی فیلم‌سازی کوتاه و دعوت از استعدادها و فیلم­‌سازان جوان تدارک دیده است. دو بخش “هوش مصنوعی” و “واقعیت مجازی” این امکان را فراهم کرده است تا فیلمسازان جهان از طریق درگاه‌های بین‌المللی پذیرش فیلم، اقدام به ارسال آثار نمایند و در این دو بخش با فیلم­‌سازانی از سراسر جهان به رقابت بپردازند.

 چهره‌ها در جشنواره چهل و یکم

آغاز کننده اکران جشنواره، فیلم “تبر” به تهیه کنندگی “محمد کارت” و بازی “فرهاد اصلانی و مریم بوبانی” بود. فیلم “خرده سیاره” هم با بازی “حسن پورشیرازی” و فیلم “آپاترید” با بازی “علی باقری” اکران شد.
فیلم “کم و بیش نامرئی” با حضور مهرداد ضیایی و فیلم “برهوت” با بازی مجید پتکی هم روی پرده رفتند. “تنها کنار هم” با بازی علیرضا ثانی فر و “جوجه رنگی” با بازی سیاوش چراغی پور است نیز اکران شدند. صحرا اسداللهی در مقام بازیگر با فیلم “مرخ” و در مقام کارگردان با فیلم “تاری” در این جشنواره حضور دارد.

 جشنواره پلاس

در فواصل استراحت نمایشگاه عکسی که در طبقه منفی ۲ پردیس سینمایی ملت قرار دارد نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کرده است. نمایشگاه عکسی که محصول هنرمندان رشته تصویربرداری بوده و در ژانر اجتماعی تهیه و تدارک شده بود.

نکته منفی

از موارد مخل جشنواره تا به امروز شرایط پارکینگ اتومبیل حاضران و فضای بسیار کم نمازخانه می‌باشد، طوری که نمازگزاران بیرون درب نمازخانه می‌ایستادند تا فضا برای آنان مهیا شود و سپس وارد نمازخانه شوند؛که البته اعتراض آنان را برانگیخت.