به بهانه آغاز این جشنواره  برخی فیلم های این جشنواره را مورد بررسی قرار میدهیم.

 

گزنه

فیلم کوتاه گزنه یک اثر جنایی است که با مدت زمان کوتاه خود توانست حس تعلیق را در مخاطب ایجاد کند. استفاده دقیق و درست از عناصر تعلیق زا؛ مانند: باران، مطالعه روزنامه و همچنین موسیقی، باعث شد تا مخاطب به دنیای این فیلم راه پیدا کند. پارادوکسیکالی که در روایت کارگردان اثر نهفته بود برگ برنده فیلم در میخکوب کردن مخاطب بود.

 

بود و باش

فیلم کوتاه بود و باش از استان سمنان اثر آقای وفایی نژاد در خصوص زندگی مهاجرین افغانستانی در ایران بود. مسئله‌ای که بسیاری از فیلمسازان در طول سالیان بعد از انقلاب بسیار بسیار بدان کم توجهی داشتند. مهاجری که بیش از ۳۰ الی ۴۰ سال در ایران زندگی می‌کند، دیگر مهاجر نیست. فرهنگ زبان و رسوم او منطبق بر سبک زندگی ما می‌باشد و به طور قطع می‌بایست برای او نیز در سبد فرهنگی رسانه‌ای این کشور سهمی قائل شویم.

 موضوعی که در فیلم به خوبی توسط کارگردان به نمایش گذارده شد کلان مشکلات عاطفی-هویتی مهاجرین است. این فيلم در خصوص شرایط زندگی دختر جوان افغانستانی در سمنان است که به معلم آموزش پرورش برادر کوچکش علاقمند شده است. محدودیت‌های زندگی فغانستانی‌ها در مهمانشهرها یا به قول خودشان اردوگاه‌ها را به خوبی به نمایش گذارد.

 دوربین سعی داشت راوی رنج‌ها و مشکلات این قشر گردد و تمایزی میان مردم ایران و مشکلاتی که برای افغانستانی‌های مقیم ایران به وجود آمده است ایجاد کند.

هرچند در پایان بندی و با توجه به فضایی که برای دختر جوان ایجاد شد، تلویحاً نشان داد که ایران جایگاه خوبی برای مهاجرین نیست و یک قضاوت یک طرفه را به دنبال داشت؛ اما همین که روایت مشکلات مردم افغانستان را در این فیلم به تصویر کشید، می‌طلبد تا مسئولین نیز فکری به حال این خلأ قانونی و این ظرفیت موثر نیروی انسانی افغانستان داشته باشند.

 

پیام

از خوبی‌های جشنواره امسال حضور فیلم‌هایی هرچند محدود و کم، با موضوع فلسطین بود که در بخش شاخه زیتون می‌توان آنها را دید. یکی از این فیلم‌ها که به خوبی و با جذابیتی خاص روایت خود را بیان می‌کند فیلم کوتاه پیام است.

پیام، چند ساعت از زندگی یک خبرنگار زن در فلسطین را به نمایش می‌گذارد که با خلاقیت کارگردان به جای راشهای فیلم از دریچه موبایل با زاویه عمودی اثر خود را با مخاطب به اشتراک میگذارد.

 استفاده از جلوه‌های موثر که گمان می‌رود از ابزارهای مربوط به هوش مصنوعی در آن استفاده شده است، باعث شد تا مخاطب در حال و هوای جنگ قرار بگیرد.

 بازی خوب تک بازیگر این فیلم باعث شد تا مخاطب ابعاد انسانی و خانوادگی این قشر را بهتر دریابند و از این طریق قرابت امتی ایجاد کند.