جوکر، رئالیتی شو طنز ساخته احسان علیخانی که پس ابتکار عمل و خلاقیت ساخت فصل اول مورد استقبال مردم قرار گرفت که پس از مدتی با فصل دوم با عنوان جوکر2، طبقه بیست و یک، با تغییراتی ظاهری، فنی و از همه مهم‌تر حضور خود علیخانی در جلوی دوربین، مهمان پلتفرم نمایش خانگی شد. مخاطبان زیادی (دوستداران ژانر طنز و علاقمندان به برنامه‌های احسان علیخانی) منتظر شروع جوکر2 بودند؛ اما برخلاف انتظار مخاطب با شوک‌ِ بزرگ عدم تناسب شخصیت علیخانی در جایگاه میزبان برنامه‌ای طنز و شوخی‌های متعدد جنسی و بدور از عرف جامعه مواجه شد و نقد و نظرات زیادی در باب کاهش محبوبیت جوکر انتشار یافت. اما انگیزه‌ای جدید برای تماشای فصل دوم آن هم با حضور بانوان برای مخاطبان ایجاد شد با این کنجکاوی که عملکرد آنها چگونه خواهد بود و برخلاف فصل اول بخش زیادی از آن متخص به شوخی‌های نامناسب و رقص‌ آقایان بود؛ خانم‌ها با وجود محدودیت قرار است چگونه مخاطب را به خنده وا دارند؟

 قوی‌تر از همیشه…

برخلاف ذهنیت‌هایی برای بانوان جهت حضور در برنامه جوکر وجود داشت اما با تماشای این فصل شما شاهد افزایش محبوبیت دوباره این برنامه هستید. از لحظه آغاز برنامه این موضوع کاملا مشهود است که همه مهمانان سر تک تک لحظات و شوخی‌های خود فکر کرده و از قبل سناریو آماده کرده‌اند و این باعث افزایش سکانس‌های طنز و خنده بیشتر مخاطب است. تا به الان که قسمت‌های ابتدایی این فصل پخش شده‌اند هیچ شوخی نامناسبی در آن به چشم نیامده و خنده؛ حاصل ترکیب جذاب مهمانان در کنار یکدیگر و شوخی‌های ناب هر کدامشان است.

تغییر!

برخی اتفاقات که در فصل اول نقطه ضعف و نقد به حساب می‌آمد؛ در جوکر بانوان کاملا پوشش داده شده و حتی جالب شده‌اند. در فصل قبل حضور احسان علیخانی یکی از نقاط خلاء بود که نوع برخورد و صحبت‌ها در برنامه طنز مانند وصله ناجوری به چشم می‌آمد اما در این فصل کل‌کل‌های جالب و بانمک ژاله صامتی با احسان علیخانی فضا را بسیار تعدیل کرده و اتفاقا مخاطب بدنبال دیدن بیشتر تیکه‌های این دو نفر است یا روند گزارشگری سوسن پرور در هنگام ورود علیخانی موقع دادن کارت فضا را تعدیل و طنز کرده است.

وجود دوربین‌های معروف و تکرار مدام آن در فصل اول جذابیتی نداشت و برای تماشاگر اذیت‌کننده بود اما حضور نرگس محمدی و تلاش‌های مداومش برای نخندیدن یا فرار کردن به جایی که دوربین نباشد ولی شکار کردن همان لحظات توسط دوربین‌ها؛ گوشزد مداوم بازیگران به یکدیگر برای شکار نشدن صحنه خنده‌هایشان، وجود دوربین‌ها را جذاب کرده است.

پوششی که معمولا مورد چالش در برنامه‌ها است در اینجا متعارف بوده و حتی برخی‌ از آنها دارای نقش و نگار سنتی و ایرانی هستند، برخلاف چیزی که در فصل آقایان جایش واقعا خالی بود.

نکته قابل توجه دیگر  این است که در این فصل جوکر روح زنانه به آن رنگ بخشیده؛ لحظات احوالپرسی بانوان با یکدیگر، مهمان‌داری که در ذاتشان است و از همان اول شورع به پذیرایی از یکدیگر می‌کنند. غذایی که در همان ساعت اول بازی حاضر می‌شود و… رنگ جدیدی به این رئالیتی شو داده اند.

فصل بانوان جوکر به گونه‌ای است که می‌توانید با خیال راحت آن را در کنار خانواده تماشا کنید و مطمئن باشید که لحظات جذاب و خنده‌داری را سپری خواهید کرد. اما نکات و حواشی‌هایی در پس پخش فصل بانوان مطرح هستند که جای تامل دارد:

– تاکید و پررنگ کردن برخی ذهنیت‌ها مانند محدودیت‌ بانوان و عدم حضور آنها در برنامه‌های این چنینی ، خود به نوعی ظلم در حق زنان است نه دفاع از آنها زیرا برخلاف واقعیت موجود و حضور پررنگ خانم‌ها در برنامه‌های متفاوت طنز طی سال‌های اخیر این کلیشه در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که واقعا چنین حقی از زنان سلب شده و به آنها ظلم می‌شود. تکرار چندین باره همین مطلب که: “بالاخره شد، بالاخره تونستیم و ما از مردها بهتریم و…” خود مصداق اعتماد بنفس پایین و جدی ندانستن استعداد و هنر بانوان است زیرا قبل از پخش جوکر بانوان نیز این مطلب مشهود بود که این فصل با حضور خانم‌ها قرار است جذاب‌تر شود و رنگ و بوی زنانه در آن جاری شود.

– نقدهایی مطرح شده‌است که جوکر در حال ساختارشکنی است و در آن هویت و شان زن با حرکات بازیگران زیر سوال می‌روند عده‌ای با این روند مخالف هستند اما در جوکر اتفاقا برخلاف برخی برنامه‌ها همچون اسکار که واقعا شوخی‌های نامتعارف بین خانم‌ها و آقایان مطرح میشد؛ تا به الان شوخی و حرکتی نابجا مشاهده نمی‌شود البته این صرفا درباره این فصل است و ممکن است در فصل‌های بعدی بانوان نیز شاهد رفتارها و شوخی‌های خارج از چهارچوب قرار بگیرند ولی فعلا این اتفاق نیوفتاده و نقد این چنینی دور در زمان حال دور از اخلاق است. باید دانست که جامعه در حال حرکت است و خیلی از مسائل تغییر کرده‌اند مثل حضور زنان در جامعه و باید یدنبال طراحی برنامه‌هایی بود که در آنها چهارچوب اخلاقی و شان زن حفظ شود و از آنها حمایت کرد نه آنکه صورت مسئله را پاک کرده و بدون نگاه به بدنه جامعه ریل گزاری کرد؛ خصوصا در حوزه زنان که موضوع حساس و چالشی‌ای در ایران است.

اما نکته‌ای بسیار مهم در این فصل به چشم می‌خورد، باتوجه به سن بالای اکثر بازیگران نسبت مادران در این جمع نصف است و این نکته واقعا به چشم می‌آید، خصوصا با تیکه‌ای که درباره کنترل و عدم خندیدن برخی مطرح می‌شود و گفتن جمله‌ای تحت این معنا که چون مادرن نمیخندن؛ شاید بدون نیت خاصی و در لحظه گفته شده است اما مسئله‌ای بسیار مهم و یا دردآور بحران جوانی جمعیت در آینده ایران و عدم برنامه‌ریزی جدی رسانه‌ای درباره این موضوع است.

در کل همانطور که پیشتر گفته شد این فصل جوکر واقعا جذاب و منطبق بر هدف سازنده خود یعنی تولید برنامه‌ای طنز است و محدودیتی جهت تماشا با خانواده وجود ندارد؛ البته امیدواریم این روند در قسمت‌ها و فصل‌های بعدی نیز ادامه‌دار باشد و مثل فصل قبلی مخاطب دچار شوک نشود.