فجر در روز نخست؛ از اعتراض کارگردانها به سالن تا تشویق فیلم ترکی
چهل و سومین دوره جشنواره فجر با حواشی قابل تأملی همراه بود. از طرح نیازمندیها برای تولید و اکران تا سلایق مردمی که نادیده گرفته شده است.
جشنواره بینالمللی فیلم فجر با عمر 43 ساله خود در روز اول اکران چهار فیلم را در سانسهای اصلی خود تجربه کرد. در ساعات نخست کاخ جشنواره با استقبال گسترده اهالی فرهنگ و رسانه، فیلم «صیاد» به کارگردانی جواد افشار آغاز شد. هر چند اولین روز جشنواره جمعه بود و به تعبیر کارگردان صبح زود رأس ساع ت صبح زمان مناسبی به نظر نمیرسد، اما این فیلم در زمان اکران صندلی خالی در سالن به خود ندید. در عین حال این فیلم در نشست خبری خود با اعتراض عوامل نسبت به استاندارد نبودن سالن اکران فیلم در برج میلاد همراه شد تا جایی که تهیه کننده فیلم با ابراز ناراحتی از شنیده نشدن دیالوگها در بخشهایی از سالن گفت: اگر قرار است در این سالن جشنواره برگزار شود باید آن را استاندارد کنند.
فیلم صیاد شیرازی که پرترهای از زندگی سپهبد صیاد شیرازی نیز بود به واسطه بازی علی سرابی در نقش علی صیاد استقبال شد و این بازیگر گفت: هر نیروی ارتش و سپاهی را دیدهام به من گفتند بازی در این نقش به واسطه دعای مادرت بوده است.
فیلم دوم جشنواره «بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزا محمدی بود که البته استقبالی مشابه صیاد را به خود ندید. این فیلم در موضوع انقلاب اسلامی نتوانست آن طور که باید مخاطبان را با خود همراه سازد. نبود انسجام کافی در روایت داستانی و صحنههای بعضاً بیارتباط به موضوع موجب شد تا برخی مخاطبان در نیمه های فیلم تمایل به ادامه تماشای آن نداشته باشند. اینبار نیز عوامل فیلم نسبت به استاندارد نبودن صدا و تصویر در سالن اکران معترض شدند.
اما فیلم سوم «سونسوز» به کارگردانی رضا جمالی با وجود ساخت به زبان ترکی و اکران با زیرنویس فارسی با استقبال و تشویق حضار مواجه شد. این فیلم که از یکی از معضلات اجتماعی در روستاهای اردبیل پرده برمیداشت به تعبیر یکی از خبرنگاران در نشست خبری بومی بود اما میتواند جهانی شود. عوامل این فیلم به ضرورت توجه به تنوع فرهنگی و قومیتی اشاره کردند و کارگردان فیلم گفت: ساخت فیلمهای آپارتمانی باید تغییر یابد و سینما فیلمهای جدید و متنوع و پربارتر ببیند.
اما فیلم آخر جشنوار در روز اول فیلم «داد» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی در مورد سرنوشت کودکان کانون اصلاح و تربیت بود. این فیلم به تعبیر برخی مخاطبان جشنواره معضلات عمیقی را مطرح کرده بود اما به دلیل ایرادات متعدد در روایت داستانی، موسیقی متن، انسجام فیلمبرداری و ارتباط دهی بازیگران به یکدیگر چندان که باید استقبال نشد.
هر چند که کارگردان در نشست خبری اذعان کرد که از فیلم سازی رانتی دوری می کند و هر چند بازیگر جوان فیلم اعلام کرد که این فیلم برایش به مانند یک دانشگاه آموزنده بوده است اما هنوز مجوز نمایش فیلم صادر نشده است.
سانس ویژه جشنواره نیز به فیلم رگ های آبی به کارگردانی جهانگیر کوثری اختصاص یافت.
حال و هوای امسال جشنواره سنگین شدن وزنه فیلمهای اجتماعی را نشان می دهد.جشنواره فجر در روز نخست مسئولان فرهنگی را به خود ندید اما اصحاب رسانه، عوامل اجرایی فیلمهای سینمایی و اصحاب فرهنگ استقبال قابل توجهی از آن داشتند.