هدف اصلی این مقاله بررسی رابطهی میزان مصرف رسانه و میزان ناهنجاری رفتاری دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر میانه است. تحقیق از نوع کمی با تکنیک پیمایش است و پرسشنامه ابزار گردآوری اطلاعات بوده است. کل جامعه آماری ما 3703 نفر بود که از این تعداد 349 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی انتخاب شدهاند. دراین مطالعه، رابطه میزان ناهنجاری رفتاری دانشآموزان با برخی از متغیرها مانند میزان مصرف (برنامه شبکههای خارجی تلویزیون، سایتهای اینترنتی، بازیهای رایانهای)، منطقهی مسکونی و جنسیت معنیدار بوده و فرضیات تحقیق در این موارد تأیید شده است. اما رابطه معنیداری میان متغیر ملاک و متغیرهای پیشبین همچون میزان مصرف (برنامه شبکههای داخلی تلویزیون، رادیو، سینما، روزنامه، مجله، کتاب) وجود نداشته است. نتایج به دست آمده حاکی از این است که به ترتیب متغیرهای برنامه شبکههای خارجی تلویزیون، سایتهای اینترنتی، بازیهای رایانهایی، سینما، کتاب) منطقهی مسکونی و جنسیت بیشترین تأثیر را در میزان ناهنجاری رفتاری دانشآموزان دارند و بیشترین تغییرات متغیر ملاک را تبیین میکنند و بقیه متغیرها از معادله خارج شدهاند. به طورکلی میتوان نتیجه گرفت که میزان ناهنجاری رفتاری دانشآموزان با میزان مصرف رسانه ارتباط تنگاتنگی دارد.