هویتمحوری و عدالتگستری دو مفهوم مورد نیاز رسانه ملی است که باید به این دو مفهوم در مجموعه آثار و محصولاتش در گونههای مختلفی که تولید میکند خصوصاً در گونههای نمایشی، بپردازد.
بودجه و حمایت ناکافی برای تولیدات فاخر
پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما چندی پیش درباره مشکلات بودجهای برای ساخت سریالهای فاخر و اصطلاحاً الف ویژه اظهاراتی داشت که برخی از کانالهای مجازی و رسانهای به گونهای دیگر آن را تعبیر کردند. او در اظهارات خود گفته بود بودجههایی که برای ساخت کارهای فاخر و الف ویژه وجود دارند، کفایت نمیکند که تعداد آنها زیادتر شود.
او معقتد است که اگر بنا باشد در سال، یک سریال الف ویژه تولید شود لازمه آن این است که منابع لازم برای چنین تولیداتی بهصورت جداگانه به صدا و سیما اختصاص یابد. اگرچه مجلس در لایحه بودجه کمکهایی لحاظ کرده است منتهی آن چیزی که صدا و سیما نیاز دارد برای یک جهش در عرصه تولید مجموعههای نمایشی، بودجهای بیشتر از این کمکها را میطلبد.
جبلی درباره سریال «رحیل» و کارهای فاخری که در تلویزیون تولیدشان آغاز شده به ارائه توضیحاتی پرداخت.
هویتمحوری و عدالتگستری دو مفهوم مورد نیاز رسانه ملی
پیمان جبلی در خصوص ارزیابی خود از سریال «رحیل» و پیام تاریخی که میتواند به مخاطبین انتقال بدهد با گرامی داشت یاد مرحوم حسام محمودی که در این مجموعه نقش قابل توجهی را ایفا کرد، گفت: سرنوشت این بود که ایشان در میان ما نباشند. در دوران تحول رسانه ملّی تأکید ما از روز اول روی دو عبارت «هویت» و «عدالت» بود.
هویتمحوری و عدالتگستری دو مفهوم مورد نیاز رسانه ملی است که باید به این دو مفهوم در مجموعه آثار و محصولاتش در گونههای مختلفی که تولید میکند خصوصاً در گونههای نمایشی، بپردازد.
نمایشی از هویت زن ایرانی
در مجموعه«رحیل» هویت زن ایرانی در فراز و فرودهای تاریخ به زیبایی به تصویر کشیده شده است؛ هویت اعتقادی، دینی، فرهنگی و اجتماعی که زن ایرانی در دورههای مختلف چه دورههایی که تحت فشار محدودکننده حاکمیتی در دوران پهلوی اول و دوم بوده و چه در دورههایی (قاجاریه و دورههای گذشته) که از زن به عنوان عنصر مغلوب و تحت اختیار حاکمیت استفاده شده است.
با وجود همه این فراز و فرودهای تاریخی، زن ایرانی تحمل کرده به هویت اعتقادی خودش پایبند بوده و پایبندی به اعتقاد، ایمان، علاقه و وابستگی به فرهنگ سیدالشهداء(ع)، عاشورا و کربلا را در این مجموعه نمایشی به خوبی میتوان دید.
برنامه رسانه ملّی در زمینه توجه به وجود دو عنصر ایمان و امید در تولیدات
جبلی معتقد است که وجود دو عنصر ایمان و امید در تولیدات بسیار مهم بوده و رسانه ملی مجموعهای از فعالیتها و تلاشهای همکاران در بخشهای مختلف و مجموعه محصولاتی است که در گونههای مختلف روانه آنتن میشود و در معرض توجه مخاطبان و مردم قرار میگیرد که نتایج مجموعه این محصولات، تلاشها و فعالیتها باید تقویت دو عنصر ایمان و امید باشد.
همان طوریکه در سند تحول رسانه ملی هم تأکید شده بر این موضوع و مقام معظم رهبری هم در حرم امام خمینی(ره) تأکید فرمودند دو عنصر ایمان و امید باید مورد توجه رسانه ملی در همه تولیدات باشد. در این زمینه رئیس صدا وسیما از همکاران خود در حوزههای مختلف خواست در ابتدای تولید، جریانِ فرآیند تولید و پس از تولید با دو سنجه ایمان و امید محصولات خودشان را بسنجند و وزن کنند
ما در ادایِ این وظیفه غفلت و دریغ نخواهیم کرد
چندی پیش درباره مشکلاتی که در تأمین بودجه سریالهای فاخر وجود دارد اظهارنظری از آقای جبلی رسانهای شد. برخی از کانالهای مجازی سوء تفاهمهایی را برای مخاطبان و علاقهمندان به تماشای سریال در رسانه ملّی ایجاد کردند که تلویزیون به خاطر مشکلات بودجه قادر به ساخت سریالهای فاخر و اصطلاحاً الف ویژه نیست. در حالی که همین روزها ساخت سریال تاریخی و فاخری همچون «رحیل» مشاهده می شود که در این باره رئیس صدا و سیما به توضیحاتی پرداخت و گفت: قبلاً عرض کردم ما وظیفهمان تغذیه فرهنگی، فکری و هدایت فرهنگی جامعه است، آن طور که از رسانهملی انتظار میرود. ما در ادای این وظیفه نه همکاران ما و نه همکارِ همکاران ما در مجموعهها و تیمهای مختلف تولید فعالیت میکنند یک لحظه هم غفلت و دریغ نخواهند داشت.
آنچه که از ما امکانات، ظرفیت، جایگاه و توانمندیهای رسانه ملی استفاده کنیم حتماً به کار میگیریم و هم کارهای در حال تولید با قدرت، اطمینان و با آرامش خاطر عوامل تولید پیش برود. همچنین کارهای در انتظار ماندهای که مدتهاست در انتظار تولید است انشاءالله کلید بخورد و کار تولید خود را آغاز کند.
اگر بخواهد جهشی اتفاق بیفتد حتماً باید جهشی در حمایت از صداوسیما هم رقم بخورد
جبلی بر این موضوع تاکید کرد که اگر بنا بر این باشد که جهشی در تولید محتوا به ویژه در ساختارهای نمایشی مجموعههای تاریخی فاخر چه مجموعههایی که درحال تولید هستند مثل سریالهای «سلمان فارسی» و «موسی(ع)» و چه در مجموعههای نمایشی در درجهبندی های مختلفی که باید تولید شود اتفاق بیفتد حتماً باید جهشی در حمایت از صداوسیما هم رقم بخورد.
بنا بر گفته های رئیس سازمان صدا و سیما به خبرنگار تسنیم، در حال حاضر بیش از 100 عنوان طرح و فیلمنامه در حال بررسی وجود دارد. بسیاری از فیلمنامهها در مرحله پیش تولید و در مرحله تولید قرار دارند و نگرانی برای تغذیه آنتن وجود ندارد. اما آنچه که اهمیت دارد کارهای فاخری است که در طول زمان شاید بعضی از آنها سالها در صف تولید قرار گرفتند و امکان ورود به فرآیند تولید را پیدا نکردند به دلایل مختلف حمایتی، بودجهای و موارد دیگر باید آن ها نیز به جریان بیفتد.